Tolheffing bij Westerscheldetunnel

ChristenUnie: schrap alle tolheffing

De ChristenUnie (CU) wil dat alle bestaande en geplande tolheffing wordt geschrapt. De politieke partij vindt het oneerlijk dat mensen  soms twee keer per dag tol moeten betalen om van hun woonplaats naar werk of op school te komen. Het schrappen van tolheffing is dan ook opgenomen in het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie.

“We staan als ChristenUnie voor sterke, bereikbare regio’s. Tolheffing hoort daar wat ons betreft niet bij”, vindt Stieneke van der Graaf, ChristenUnie-Kamerlid. Ze noemt als voorbeeld de Westerscheldetunnel. De tol die hiervoor moet worden betaald, staat volgens haar economische ontwikkeling in de weg.

Tolvrije Westerscheldetunnel

Van der Graaf pleitte in november ook al voor een tolvrije Westerschedetunnel bij de minster van Infrastructuur en Waterstaat. Inwoners zijn afhankelijk van deze tunnel voor bepaalde voorzieningen en het vereiste tolbedrag is dan ook onrechtvaardig. En als het aan haar ligt, gebeurt het schrappen van de tolheffing ook op andere plekken in het land. Het gaat dan zowel om bestaande en geplande tolheffing, zoals bij de Kiltunnel, de Blankenburgverbinding en de verlengde A15.

“Als ChristenUnie hebben we aandacht voor wat echt telt: eerlijke beprijzing van vervoer en bereikbare regio’s die aantrekkelijk zijn om te wonen en te werken”, aldus het Tweede Kamerlid. Verder staat ook in het programma dat fiets, bus, tram en trein de belangrijkste vervoersmiddelen voor de korte en lange afstand moeten worden. Bovendien wil ook ChristenUnie dat het gebruik van de auto wordt belast per kilometer, waarbij automobilisten een lage prijs betalen in gebieden met weinig openbaar vervoer en een hogere prijs in drukke, stedelijke gebieden.

Betalen naar gebruik

De andere manier van het gebruik van een auto belasten is niet alleen speerpunt in het programma van CU. D66 vroeg de minister onlangs om haast te maken met de invoering van het zogenaamde rekeningrijden. In 2025 zou de partij graag zien dat auto’s al worden belast op basis van tijd, plaats, uitstoot en door een spitsheffing. Het huidige kabinet zou hier al aan de slag mee moeten gaan. Hierdoor wordt de meeste impact bereikt voor de stikstofuitstoot en het aantal files, meent Tweede Kamerlid Rutger Schones.

Lees ook:

D66 wil dat kabinet haast maakt met invoering rekeningrijden

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “ChristenUnie: schrap alle tolheffing”

Pat Rick|21.12.20|16:37

De beslissing van de minister om de Westerscheldetunnel niet tol-vrij te maken, ook niet tijdelijk heeft vooral te maken met electoraal gewin. Het meeste geld gaat naar de Randstad, waar de A16 wordt wel met hoog tempo doorgetrokken. In Zeeuws-Vlaanderen wonen te weinig mensen. Het rare is dat de meeste mensen niet in de Randstad wonen, maar dat het meeste geld wel daarheen gaat.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.