Eigenaar JBL&G met haaientand (foto: JBL&G)

‘Haaientanden oplossing voor vele ongevallen rond uitrit’

Bijna wekelijks vallen er gewonden door ongelukken rond uitritten. Veel van die incidenten zijn toe te schrijven aan onbegrijpelijke voorrangssituaties bij de vele uitritconstructies die er de laatste jaren zijn bijgekomen. Letselschadebureau JBL&G en ANWB zien de oplossing in het plaatsen van haaientanden. 

Het letselschadebureau heeft een eigen analyse gemaakt nadat een jaar lang regionale ongelukken zijn geteld. Op basis daarvan trekt JBL&G de conclusie dat het bijna wekelijks raak is op of rond een uitrit. Het bureau vraagt zich dus ook af of mensen wel weten wat de voorrangsregels zijn nu er zo veel verschillende uitritconstructies zijn. “Veel mensen zien niet eens dat het een uitrit is en dat leidt vaak tot ongelukken.”

Voorrangsregels

De regels is dat iedereen voorrang heeft op de verkeersdeelnemers die uit een uitrit komt, zelfs fietsers van links en voetgangers. Maar dat is tegenwoordig lang niet meer altijd duidelijk. Tegenwoordig komen allerlei straten met een uitrit uit op andere wegen en pleinen. Dit betekent dat verkeersdeelnemers aan iets verhoogde schuine inritblokken en een doorlopend voet- en fietspad langs de kruisende weg moeten kunnen zien of iets een uitrit is. In de praktijk gaat dit vaak fout, laat het grote aantal cliënten bij schadebureau’s zien.

Het probleem wordt ook erkend door ANWB, die al jarenlang tevergeefs pleit voor haaientanden. “Voorrang is veel te belangrijk om maar in het midden te laten of om van vage constructies af te laten hangen”, vindt de bond ook nu nog. “Waar de voorrang onduidelijk is, zouden sowieso haaientanden en liefst ook voorrangsborden moeten komen”, aldus de ANWB.

Meteen duidelijk

“Een uitritconstructie telt steevast een aantal vaste onderdelen, en als één daarvan ontbreekt of fout wordt uitgevoerd, wordt het daardoor eigenlijk meteen weer een gewone kruising. Dat zie je dus in heel veel situaties”, vertelt verkeersdeskundige Stefan Westerman van de ANWB. “Zo worden er bijvoorbeeld soms straatklinkers gebruikt waar trottoirtegels hadden moeten liggen. Voorrang is veel te belangrijk om dat van dit soort dingen af te laten hangen.”

Hij vindt dat het altijd duidelijk moet zijn wie voorrang heeft. Als huidige uitritconstructies die duidelijkheid niet bieden, zijn haaientanden en voorrangsborden een goede manier om de situatie wel direct begrijpelijk te maken.  “Als je als fietser zeker meent te weten dat je voorrang hebt en een beetje doortastend bent, kan het heel slecht aflopen als de voorrang toch niet zo geregeld is als je zelf dacht.”

Kennis terughalen

Volgens Frans Heijnis van het CROW is het mogelijk dat de kennis rondom uitritten bij veel mensen wegzakt, waardoor ze kunnen denken dat ze voorrang hebben als ze van rechts komen. “Het zou nuttig zijn die kennis over het verlaten van een uitrit weer wat naar voren te halen. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat een uitrit gewoon niet als zodanig wordt herkend door veel mensen. Dan heeft de wegbeheerder dus duidelijk een fout gemaakt en moet er iets aan gaan gebeuren.”

Letselschadekantoor JBL&G vraagt wegbeheerders ervoor te zorgen dat de voorrangssituatie in één oogopslag duidelijk is. “Haaientanden aanbrengen kost bijna niets, is voor iedereen helder, en wel zo veilig”, aldus eigenaar Steffy Roos de Maine van JBL&G. “Sommigen vinden het verwarrend en onnodig, haaientanden bovenop een uitrit, maar ik voel me duizend keer beter beschermd door duidelijke haaientanden op de weg dan door een haast onzichtbaar drempeltje van een paar centimeter hoog met een onduidelijke status.”

Auteur: Inge Jacobs

7 reacties op “‘Haaientanden oplossing voor vele ongevallen rond uitrit’”

Gerben Groothoff|19.02.21|07:59

Ik zou graag het rapport over de ongevallen inzien en lezen wat de oorzaken zijn van de ongevallen bij uitritten. Wat wordt gezien als uitrit en wat niet. Het RVV geeft geen definitie van een uitrit namelijk, wel het CROW.

Johan Suijker|15.02.21|16:26

Beter is een goede en duidelijke uitritconstructie. In de praktijk en theorieboeken wordt dit ook uitgelegd.
De wegbeheerder moet niet kiezen voor haaientanden bij een uitritconstructie. Daar is het niet voor bedoeld. Dat geeft eerder verwarring bij een uitrit die dat niet heeft.

Mayk Thijssen|14.02.21|10:08

Wat is de definitie/regel bij haaientanden en bord B6, geef voorrang aan bestuurders op de kruisende weg. Is er bij een uitrit altijd sprake van een kruisende weg en kun je dit dan wel toepassen. Het is dus heel erg afhankelijk van de situatie en kan zeker niet overal zomaar toegepast worden. Al zeker niet op een onduidelijke in of uitritconstructie. Je zou dan 2 regels door elkaar halen. Al het verkeer of alleen bestuurders. Zorg voor duidelijke CROW constructies, dan geen discussie nodig!

Hans van Meurs|11.02.21|19:36

Al tijdens m’n studie (begin jaren ’80) leerde ik dat elk ontwerp uit zichzelf duidelijk moet zijn, zoals over de voorrang, zelfs zonder borden of markering. Ik verbaas mij bijna dagelijks hoe ontwerpers deze simpele regel aan hun laars lappen: ze bedenken iets ‘prachtigs’ maar wat ongelooflijk veel onduidelijkheid schept. Daarmee is de verkeersveiligheid niet gediend, getuige het artikel. Daar moet wel de oplossing worden gezocht. Onduidelijke ontwerpen onmiddellijk terug naar de tekentafel.

Kaspar Koolstra|11.02.21|13:16

Ik heb sterke twijfels bij deze oplossing. Allereerst creëer je qua formele regels een onduidelijkheid: is het een uitrit, dan gaan ook kruisende voetganger voor; niet bij een voorrangskruispunt. Maar voor de veiligheid wellicht belangrijker is dat het ‘verduidelijken’ van van uitritten met haaientanden ten koste gaat van de herkenbaarheid van de overige uitritten, doordat verkeersdeelnemers die vaker uitritten met haaientanden tegenkomen de gewone uitritten minder goed herkennen.

Kaspar Koolstra|11.02.21|13:13

Ik heb sterke twijfels bij deze oplossing. Allereerst creëer je qua formele regels een onduidelijkheid: is het een uitrit, dan gaan ook kruisende voetganger voor; niet bij een voorrangskruispunt.

Maar voor de veiligheid wellicht belangrijker: het ‘verduidelijken’ van van uitritten met haaientanden gaat waarschijnlijk ten koste van de herkenbaarheid van de overige uitritten, doordat verkeersdeelnemers die vaker uitritten met haaientanden tegenkomen de gewone uitritten minder goed herkennen.

Ton Ten Brinke|11.02.21|12:24

Maar ‘voorrangsuitritten’, ten opzichte van doorgaande wegen/paden, geven weer veel verwarring. In Lelystad bestaan zo’n 10 van deze voorrangsuitritten. Hier ondersteunen haaientanden niet maar werken ze verwarrend en veroorzaken juist gevaar.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.