Navigatieapp waarschuwt voor drukte bij populaire locaties

Het blijft voorlopig nodig om topdrukte te voorkomen op populaire locaties vanwege corona. Om de toestroom naar die locaties aan te pakken, heeft het mobiliteitsprogramma SmartwayZ.NL de handen ineengeslagen met navigatieapps Flitsmeister en Waze. Bezoekers die onderweg zijn, krijgen in de app het advies om rechtsomkeert te maken als het te druk is.

Het gaat om een proef, genaamd ‘Slim Sturen naar populaire locaties’. De drukte op een aantal geselecteerde locaties in Noord-Brabant wordt zeven dagen per week in de gaten gehouden. Kleuren tonen op een overzichtskaart de drukte, die vervolgens wordt uitgewisseld met de bedrijven achter de navigatieapps. Automobilisten die Flitsmeister gebruiken krijgen een bericht zodra het te druk wordt. De melding verschijnt zowel bij het invoeren als bij het naderen van de bestemming. Vanaf april geldt dit ook voor Waze.

Brabant

Het programma SmartwayZ.NL opereert in Zuid-Nederland en daarom is de proef opgestart voor tien natuurgebieden in Brabant. Dit waren plekken waar het in de afgelopen tijd al regelmatig vol liep, namelijk Moerputten, Kampina, Mastbos, Liesbos, Boswachterij Dorst, Oisterwijkse Bossen en Vennen, Loonse en Drunense Duinen, Visdonk (Biesbosch), Strabrechtse Heide & Beuven en Leenderbos.

In eerste instantie worden er nog geen locaties in Limburg meegenomen, maar het staat wel klaar voor de binnenstad van Maastricht. Dat is het gevolg van een samenwerking met de gemeente van deze stad en Zuid-Limburg Bereikbaar. Als het te druk wordt – bijvoorbeeld na de eerste versoepelingen van de coronamaatregelen – kunnen de meldingen worden geactiveerd.

Vanaf dat moment krijgen automobilisten een melding in hun app of het navigatiesysteem bij code oranje of code rood. Deze chauffeurs worden geadviseerd om andere routes in de binnenstad te volgen of in het uiterste geval om de binnenstad op een ander moment te bezoeken.

Data-uitwisseling

In deze proef is dus sprake van data-uitwisseling tussen overheid en bedrijven. Daarmee is in de toekomst nog veel mogelijk en het kan dus worden gekopieerd door andere regio’s. Er loopt moment al een proef Slim Sturen met de gemeenten Breda en Roermond, waar wegbeheerders hun verkeersdata delen met navigatieapps, om ongewenste of onveilige routes te voorkomen.? Dit project is hiervan afgeleid.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.