Kabelbaan (bron: maja7777 via Pixabay)

Amsterdam onderzoekt kabelbaan over IJ

Heeft een kabelbaan over het IJ toegevoegde waarde voor het openbaar vervoer? Hoe veel mensen zouden hiervan gebruik gaan maken en hoe zit het met de financiële haalbaarheid? Dat moet een onderzoek gaan uitwijzen. Wethouder Egbert de Vries, portefeuillehouder van de Vervoerregio Amsterdam, Gerard Slegers en Bas Dekker, voorzitter van Stichting IJbaan, ondertekenen op 7 oktober een intentieovereenkomst, waarin onder andere afspraken zijn gemaakt over dit onderzoek naar de kabelbaan.

Het gaat om een kabelbaan vanaf de omgeving Softwareweg in Noord via de Minervahaven naar het metrostation Isolatorweg. Een kabelbaan kan het reizen tussen de kades van het IJ gemakkelijker maken, bijvoorbeeld voor mensen die hier werken of wonen. “De kabelbaanverbinding is geen toeristische attractie. De Vervoerregio Amsterdam vindt het belangrijk dat de kabelbaan een toegevoegde waarde heeft voor het openbaar vervoer tussen de oevers. Natuurlijk mogen toeristen er wel in mee”, aldus vicevoorzitter van de Vervoerregio Amsterdam Gerard Slegers

Meerdere studies

Het is niet voor het eerst dat Amsterdam kijkt naar de mogelijkheden van een kabelbaan. De Stichting IJbaan is namelijk al in 2014 gestart als burgerinitiatief en sinds 2016 zijn er meerdere onderzoeken uitgevoerd naar de mogelijkheden daarvan. Voor een definitief besluit wordt genomen over de haalbaarheid de kabelbaan over het IJ wil de gemeente eerst meer informatie over het aantal verwachte gebruikers.

Daarnaast werkt de stichting de technische inpassing uit, voert het overleg met het Havenbedrijf en de bedrijven langs het tracé en onderzoekt de financiële haalbaarheid. Dit haalbaarheidsonderzoek vindt gelijktijdig plaats met het voorkeursbesluit over een toekomst Westbrug. Volgens Stichting IJbaan kan de aanleg van de kabelbaan gelijktijdig plaatsvinden aan de bouw van de brug. Wanneer het onderzoek tot positieve resultaten leidt, kan worden gestart met de voorbereiding. Dit is naar verwachting op zijn vroegst begin 2022.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

3 reacties op “Amsterdam onderzoekt kabelbaan over IJ”

Pat Rick|29.09.21|10:32

Het is makkelijk als A’dam om verkeer (touringcars, cruiseschepen) uit het centrum te weren, parkeergelegenheid in te krimpen, maar bied dan ook een goed alternatief. Kom met een structureel plan om de voorsteden met A’dam en elkaar te verbinden en mensen een autoloze lifestyle te bieden. De behoefte aan mobiliteit stijgt, maar de wegen, woonwijken kunnen niet meer auto’s aan. En als je steden wilt verdichten kan dit beter zonder veel auto’s. Ook nodig voor verduurzaming en schone luchtakkoord!

Pat Rick|29.09.21|10:21

Gaan we een one-off vervoersoplossing bedenken, ipv structurele oplossing. Een kabelbaan heeft niet de vereiste snelheid en als je naar een metrostation moet, kun je niet beter de metro doortrekken onder het IJ? En dan naar Zaanstad? Zodat er een snelle, hoogwaardige ontsluiting is om de A7, A8 en A10 te ontlasten. Natuurlijk staat een kabelbaan leuk en fijn voor locals en mensen die daar moeten zijn, maar is het optimaal voor de HELE vervoersregio? Waarom denken in sub-standaard oplossingen?

Pat Rick|29.09.21|10:19

Waarom kan Amsterdam niet hetzelfde als Vancouver? 10 jaar later begonnen met metro/skytrain en toch 60% meer spoor? Of Stockholm, dat lijnen heeft tot circa 30 km buiten het centrum. Beide regio’s hebben ongeveer hetzelfde inwoneraantal als METROpoolregio A’dam. Metro systeem van Sydney is 2 jaar geleden begonnen met 36 km. En zal binnen 5 jaar later al 30% meer metro hebben dan A’dam dat dan bijna 50 jaar zal bestaan. A’dam mag wel wat meer ambities en urgentie tonen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.