‘Verbinding A8-A9 draagt bij aan betere verkeersdoorstroming’

Movensis/Provincie Noord-Holland

Ondernemersorganisaties doen een dringend beroep op de provinciale staten van Noord-Holland om snel aan de slag te gaan met de aanleg van de verbindingsweg tussen de A8 en A9. De verbinding is onmisbaar om de regio’s Zaanstreek en IJmond bereikbaar te houden en draagt daarnaast bij aan meer verkeersveiligheid, betere leefbaarheid en economische groei, denken TLN, VNO-NCW West, evofenedex en de gemeente Zaanstad. 

Een verbinding tussen de twee snelwegen zal vooral zorgen dat bewoners van Krommenie en Assendelft niet langer dagelijks geconfronteerd worden met files voor de deur. Voor het bedrijfsleven worden vooral problemen voorkomen. Een slechte bereikbaarheid heeft namelijk negatieve gevolgen voor de economie en het vestigingsklimaat. Het zorgt onder andere voor vertragingskosten en inefficiënties, aldus de drie ondernemersorganisaties en de gemeente in een brief.

Sluipverkeer

Maatregelen zouden noodzakelijk zijn omdat de druk op het wegennet stijgt. De gevolgen van de ontoereikende infrastructuur zijn volgens de auteurs van de brief al te merken in bepaalde plaatsen. Krommenie en Assendelft hebben te maken met veel sluipverkeer op de N8/N203 en Noorderveenweg en dat leidt tot gevaarlijke situaties en een verslechterde leefbaarheid voor omwonenden. Het gaat dus lang niet alleen om een slechte doorstroming.

Inwoners hebben te maken met hinder van trillingen en geluid en het wordt gevaarlijk om op pad te gaan, doordat heel veel verschillende weggebruikers bij elkaar komen.  “Door scheiding van de diverse weggebruikers zal de verkeersafwikkeling fors verbeteren. Daarnaast veroorzaakt het vele remmen en optrekken onnodig brandstofverbruik, wat zorgt voor meer lokale uitstoot van onder andere fijnstof. Vanuit het oogpunt van leefbaarheid, verkeersveiligheid en duurzaamheid is de huidige situatie in de regio volstrekt onhoudbaar.”

Verdiepte verbinding

Gedeputeerde staten hebben al eerder groen licht gegeven, dus de bal ligt nu bij provinciale staten. In december zei gedeputeerde Jeroen Olthof dat een verbindingsweg tussen de A8 en A9 ‘een belangrijke bijdrage kan leveren aan de bereikbaarheid van de Zaanstreek en IJmond’. Tegelijkertijd wees hij erop dat de aanleg van de weg niet ten koste mag gaan van de werelderfgoedstatus van de Stelling van Amsterdam.

Het is lastig om de weg aan te leggen, de Stelling van Amsterdam te verbeteren én om extra overlast voor de Broekpolder te voorkomen. Het plan is daarom om een weg te realiseren die zo onzichtbaar mogelijk is. Dat gebeurt door een verdiepte ligging. Olthof: “We staan wel voor een grote financiële uitdaging: de investeringskosten van het landschapsplan bedragen ruim 900 miljoen euro. De provincie kan deze kosten onmogelijk alleen dragen en zonder zicht op financiering beginnen we niet aan een volgende fase.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

2 reacties op “‘Verbinding A8-A9 draagt bij aan betere verkeersdoorstroming’”

Joël De Keyzer|20.01.22|23:25

Deze stellinginname van de ondernemersorganisaties had zo uit de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw kunnen komen. Hebben we dan niets bijgeleerd de laatste 50 jaar?

Cornelius Koelewijn|20.01.22|12:18

Met de bereikbaarheid van de Zaanstreek en IJmond is niets is. Je kunt prima overal komen. Wat de organisaties wss bedoelen is de reistijd. Dus nog sneller van A naar B vroemen.
De landschapsvernietiging door deze verbinding is natuurlijk weer enorm, but who cares in deze neoliberale tijden?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.