Praatpaal heeft langste tijd gehad

praatpaalDe praatpaal is aan het einde van zijn levenscyclus. Het kost veel om ze in stand te houden en er wordt nauwelijks meer gebruik van gemaakt. De gsm heeft de rol overgenomen.

Nog geen half procent van de oproepen die bij de ANWB binnenkomen en die leiden tot hulpverlening gebeurt via een praatpaal, zo blijkt uit cijfers van het ministerie van IenM. Dat waren er in 2012 niet meer dan 7394. In totaal staan er op de A- en N-wegen 3323 praatpalen. De kosten voor onderhoud alleen al zijn bijna een miljoen euro per jaar. Voor een belangrijk deel zitten die in de uitgaven voor het mobiele netwerk dat nodig is voor de praatpalen.

De ANWB vangt de oproepen in de meldkamer op. Het contract tussen IenM en de ANWB loopt tot 2018. Maar minister Schultz stelt in antwoord op Kamervragen dat afbouw van de praatpalenservice op termijn mogelijk is. De minister verwacht dat gsm, B-call (beperkte beschikbaarheid in nieuwe auto’s) en E-call (groeiende beschikbaarheid vanaf oktober 2015) in de toekomst effectievere, efficiëntere en vooral veiliger technologieën zullen zijn om incidenten op het hoofdwegennet te melden.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.