Amsterdam is alvast bezig met de files van de toekomst

Mobility-as-a-Service, MaaSOver twee jaar starten de werkzaamheden aan de drukke, Amsterdamse Zuidas. De stad maakt van het gebied het grootste Smart Mobility Living Lab ter wereld.

Stel dat je een pas met 1.000 euro krijgt, om een maand lang te besteden aan vervoer. Daarmee kun je bijvoorbeeld in het weekend een Tesla huren. Of treinreizen in de eerste klas. Of een elektrische fiets huren en zo naar je werk gaan. En het geld dat je aan het eind van de maand over hebt, mag je houden. Het enige wat je hiervoor moet doen? De autosleutels van je leaseauto een maand inleveren.

Dit is een experiment dat Gemeente Amsterdam in oktober gaat uitvoeren. Vijftig mensen die op de Zuidas werken en normaal met de leaseauto naar hun werk gaan, mogen dit concept een maand lang testen. “De hoop is natuurlijk dat ze realiseren dat ze zo’n leaseauto niet per se nodig hebben, maar ook voor ander vervoer kunnen kiezen,” vertelt Tijs Roelofs, Smart Mobility manager van gemeente Amsterdam.

Het experiment is een onderdeel van een veel groter project waar de gemeente mee bezig is: Mobility as a Service. Waar de gemeente samen met werkgevers in Zuidas en daarbuiten naar toe wil, is dat we mobiliteit als een service gaan zien: je bezit niet een vervoersmiddel, maar gebruikt het en geeft het weer door.

Urgentie

Het project loopt parallel aan de verbouwing van de Zuidas. Wethouder Pieter Litjens (Verkeer, Vervoer en Organisatie): ” De A10-zuid wordt verbreed en ondertunneld, en station Zuid wordt verbouwd en vergroot. De werkzaamheden beginnen in 2019 en zullen tot 2028 duren, wat betekent dat mensen negen jaar lang hinder kunnen ervaren. Natuurlijk is het belangrijk die hinder zoveel mogelijk te beperken, maar we willen als gemeente ook een stap verder gaan: gelijktijdig investeren in de oplossingen voor de economie van morgen.”

De meeste bedrijven nemen volgens Finn van Leeuwen, programmamanager Bereikbaarheid voor de Zuidas, pas maatregelen als het water hen aan de lippen staat. “Maar als je dan pas begint, ben je te laat. En die urgentie voelen de bedrijven nu ook, ze moeten bereikbaar blijven voor werknemers en bezoekers.”

Het artikel gaat verder onder de foto

Toekomst Zuidas Amsterdam

Een van de concrete doelen voor de korte termijn is 1.500 Zuidas-automobilisten te verleiden om hun auto niet meer te gebruiken in de spits – niet alleen tijdens de werkzaamheden, maar ook daarna. “Dat werkt alleen als het alternatief echt beter, sneller, goedkoper of gezonder is dan de auto.’’

Een app

Van Leeuwen probeert vooral samen met werkgevers op te trekken. De CEO’s van bedrijven op de Zuidas tekenden bijvoorbeeld op 15 september een intentieverklaring om hun mobiliteitsbudget anders te besteden, namelijk door mobiliteit gezamenlijk anders in te kopen. Dus niet een leaseauto in het contract aanbieden, maar aan bijvoorbeeld jonge werknemers een budget mét bijbehorende app geven waarmee ze zelf hun vervoersmiddelen kunnen kiezen. Het is een aanloop naar een samenwerkingsovereenkomst die 15 december getekend wordt. Die overeenkomst moet ervoor zorgen dat MaaS volgend jaar zomer daadwerkelijk een feit is op de Zuidas.

Als werkgevers en overheid samen op te trekken is belangrijk, zegt Van Leeuwen. ,,Zo creëren we schaal en markt. Op die manier kunnen we innovatie afdwingen binnen de mobiliteitsmarkt en echt een sprong vooruit maken in hoe we ons verplaatsen, zowel zakelijk als privé.”

Voor die oplossingen wordt ook samengewerkt met bedrijven die technologie ontwikkelen. Zo is er een app uit Finland, WHIM, waar Amsterdam in oktober ook een proef mee start. De app adviseert wat de beste of meest efficiënte manier is om van A naar B te komen, daarbij gebruik makend van zowel openbaar vervoer als privévervoer zoals je fiets of een huurauto. Het laat dus veel verschillende vervoersmogelijkheden zien aan de gebruiker. “Onze app zorgt er ook voor dat je niks moet apart hoeft te betalen. Alles wordt voor je geregeld in de app”, vertelt de bedenker van de app, Sampo Hietanen, aan de telefoon. “WHIM is een voorloper in de wereld en de eerste die een volledige MaaS-APP heeft in de praktijk brengt,” vult Van Leeuwen aan.

Vrijheid als kernwaarde

Wat volgens Roelofs wel een taak van de gemeente blijft, is bewaken dat mobiliteit voor iedereen beschikbaar blijft. “Dat ligt bij de kernwaarden die je als stad hebt geformuleerd. Amsterdam is een stad van ondernemerschap, vrijheid, en inclusiviteit.”

Voor de gemeente is het de kunst om de technologische vernieuwingen vanuit die waarde in goede banen leiden. Roelofs: “De enige manier waarop Amsterdammers zullen overwegen de auto weg te doen of meer te laten staan, is als ze een beter en goedkoper alternatief hebben en daardoor ‘freedom of Mobility’ ervaren.”

Dit is een ingekorte versie van een artikel dat journaliste Charlotte van ’t Wout schreef in opdracht van de gemeente Amsterdam. Op de volgende websitepagina’s is meer informatie over het Zuidas-project te vinden:
https://www.amsterdam.nl/bestuur-organisatie/volg-beleid/innovatie-0/mobiliteit/
https://www.amsterdam.nl/zuidas/nieuws/2017/juli/maas-bereikbaar/


Mail de redactie

MEER OVER DIT ONDERWERP