Ook crashtesten met oudere auto’s; nieuwe flink veiliger geworden

Bij de nieuwste botsproeven van Euro NCAP werden voor het eerst niet alleen recente auto’s getest, maar ook acht modellen die al langer op de markt zijn. De oudere auto’s voldoen niet meer aan de laatste eisen, veel nieuwere auto’s doen dat juist wel, blijkt uit proeven met in totaal vijftien voertuigen.

Van de oudere auto’s wist alleen de Toyota Yaris vijf sterren vast te houden. Onder de huidige testeisen halen de al langer beschikbare Alfa Romeo Giulietta, de Ford C-MAX en Grand C-MAX, de Opel Karl en de DS 3, allen drie sterren. Dat is lager dan tijdens hun introductie.

Achterhaald

De Toyota Aygo haalt ook drie sterren, maar met het optionele veiligheidspakket zijn het er alsnog vier. De Fiat Punto, al op de marktsinds 2005, is qua veiligheidsuitrusting inmiddels achterhaald. De auto krijgt, onder de huidige testeisen, nul sterren. Dat waren er destijds vijf. De Punto daarmee niet per definitie onveilig voor de inzittenden, benadrukt de ANWB, dat betrokken is bij Euro NCAP. Maar de kans op eventueel letsel is bij een ongeval groter dan in een hagelnieuwe personenauto.

Euro NCAP is gaan hertesten om twee redenen. De autotest-organisatie wilde consumenten wat meer inzicht geven. Door de harde concurrentie in de autowereld verlengen steeds meer fabrikanten de levensduur van hun modellen. Hoogstens volgt hier en daar een kleine facelift.

Aangescherpt

Een tweede reden is dat Euro NCAP de eisen die het aan veiligheid stelt, verder heeft aangescherpt. Auto’s moeten nog beter presteren op de onderdelen veiligheid voor inzittenden, voetgangersveiligheid en veiligheidssystemen. Voorbeeld daarvan is een auto die een plotseling overstekende voetganger herkent en automatisch remt.

Dat de oudere modellen de huidige eisen niet meer halen, illustreert volgens Euro NCAP dat de auto-industrie flinke stappen maakt in het veiliger maken van hun auto’s.

Samenwerkingsverband

Van de nieuwe auto’s haalden de Hyundai KONA, de Kia Stinger, de nieuwe BMW 6 serie en de Jaguar F-PACE vijf sterren. De MG ZS crossover en de nieuwe Dacia Duster kregen drie sterren. Dat geldt ook voor de KIA Stonic, maar met het optionele veiligheidspakket, krijgt de auto vijf sterren.

Euro NCAP is een samenwerkingsverband van de ANWB en haar Europese zusterclubs met de Nederlandse, Britse, Zweedse, Duitse en Franse overheid en de Europese consumentenorganisaties.

De volledige resultaten zijn terug te vinden op www.anwb.nl.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Ook crashtesten met oudere auto's; nieuwe flink veiliger geworden - VerkeersNet

Ook crashtesten met oudere auto’s; nieuwe flink veiliger geworden

Bij de nieuwste botsproeven van Euro NCAP werden voor het eerst niet alleen recente auto’s getest, maar ook acht modellen die al langer op de markt zijn. De oudere auto’s voldoen niet meer aan de laatste eisen, veel nieuwere auto’s doen dat juist wel, blijkt uit proeven met in totaal vijftien voertuigen.

Van de oudere auto’s wist alleen de Toyota Yaris vijf sterren vast te houden. Onder de huidige testeisen halen de al langer beschikbare Alfa Romeo Giulietta, de Ford C-MAX en Grand C-MAX, de Opel Karl en de DS 3, allen drie sterren. Dat is lager dan tijdens hun introductie.

Achterhaald

De Toyota Aygo haalt ook drie sterren, maar met het optionele veiligheidspakket zijn het er alsnog vier. De Fiat Punto, al op de marktsinds 2005, is qua veiligheidsuitrusting inmiddels achterhaald. De auto krijgt, onder de huidige testeisen, nul sterren. Dat waren er destijds vijf. De Punto daarmee niet per definitie onveilig voor de inzittenden, benadrukt de ANWB, dat betrokken is bij Euro NCAP. Maar de kans op eventueel letsel is bij een ongeval groter dan in een hagelnieuwe personenauto.

Euro NCAP is gaan hertesten om twee redenen. De autotest-organisatie wilde consumenten wat meer inzicht geven. Door de harde concurrentie in de autowereld verlengen steeds meer fabrikanten de levensduur van hun modellen. Hoogstens volgt hier en daar een kleine facelift.

Aangescherpt

Een tweede reden is dat Euro NCAP de eisen die het aan veiligheid stelt, verder heeft aangescherpt. Auto’s moeten nog beter presteren op de onderdelen veiligheid voor inzittenden, voetgangersveiligheid en veiligheidssystemen. Voorbeeld daarvan is een auto die een plotseling overstekende voetganger herkent en automatisch remt.

Dat de oudere modellen de huidige eisen niet meer halen, illustreert volgens Euro NCAP dat de auto-industrie flinke stappen maakt in het veiliger maken van hun auto’s.

Samenwerkingsverband

Van de nieuwe auto’s haalden de Hyundai KONA, de Kia Stinger, de nieuwe BMW 6 serie en de Jaguar F-PACE vijf sterren. De MG ZS crossover en de nieuwe Dacia Duster kregen drie sterren. Dat geldt ook voor de KIA Stonic, maar met het optionele veiligheidspakket, krijgt de auto vijf sterren.

Euro NCAP is een samenwerkingsverband van de ANWB en haar Europese zusterclubs met de Nederlandse, Britse, Zweedse, Duitse en Franse overheid en de Europese consumentenorganisaties.

De volledige resultaten zijn terug te vinden op www.anwb.nl.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.