Arriva test mobiel reis- en betaalsysteem Touch&Travel

touchtravelArriva Nederland is in Groningen en Friesland begonnen met een proef om met de smartphone te betalen. De smartphone wordt daarbij gebruikt om mee in te checken en als vervoerbewijs tijdens de reis.

De proef wordt gedaan met een vooraf geselecteerd aantal testpersonen die door middel van het Touch&Travel-systeem kunnen reizen met de noordelijke treinlijnen in de provincies Friesland en Groningen en enkele buslijnen van Arriva in de provincie Friesland.

Opzet is dat Touch&Travel naadloos en flexibel reizen mogelijk moet maken, onafhankelijk van de vervoerder waarmee gereisd wordt en of de reis met een bus, tram, trein of metro wordt gemaakt. Een simpele applicatie op de smartphone is alles wat de reiziger ziet. Inchecken gebeurt met de applicatie op de smartphone en uitchecken pas weer op het eindstation, zonder dat tussentijdse handelingen nodig zijn.

Een intelligent backend systeem verzorgt de complexe route- en tariefbepaling. Facturering vindt achteraf
plaats door middel van automatische incasso. Gemaakte reizen en facturen kunnen worden ingezien via
een internetportaal.
Moederorganisatie Deutsche Bahn introduceerde het reis- en betaalsysteem Touch&Travel in 2010 in Duitsland.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Arriva test mobiel reis- en betaalsysteem Touch&Travel - VerkeersNet

Arriva test mobiel reis- en betaalsysteem Touch&Travel

touchtravelArriva Nederland is in Groningen en Friesland begonnen met een proef om met de smartphone te betalen. De smartphone wordt daarbij gebruikt om mee in te checken en als vervoerbewijs tijdens de reis.

De proef wordt gedaan met een vooraf geselecteerd aantal testpersonen die door middel van het Touch&Travel-systeem kunnen reizen met de noordelijke treinlijnen in de provincies Friesland en Groningen en enkele buslijnen van Arriva in de provincie Friesland.

Opzet is dat Touch&Travel naadloos en flexibel reizen mogelijk moet maken, onafhankelijk van de vervoerder waarmee gereisd wordt en of de reis met een bus, tram, trein of metro wordt gemaakt. Een simpele applicatie op de smartphone is alles wat de reiziger ziet. Inchecken gebeurt met de applicatie op de smartphone en uitchecken pas weer op het eindstation, zonder dat tussentijdse handelingen nodig zijn.

Een intelligent backend systeem verzorgt de complexe route- en tariefbepaling. Facturering vindt achteraf
plaats door middel van automatische incasso. Gemaakte reizen en facturen kunnen worden ingezien via
een internetportaal.
Moederorganisatie Deutsche Bahn introduceerde het reis- en betaalsysteem Touch&Travel in 2010 in Duitsland.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.