Nieuwe afspraken over Amsterdams OV

tramDe Stadsregio Amsterdam heeft met GVB en de gemeente Amsterdam afspraken gemaakt over de uitvoering van het openbaar vervoer tot en met 2024 in de gemeenten Amsterdam, Diemen, Duivendrecht (gemeente Ouder-Amstel) en enkele uitlopers naar Amstelveen en Schiphol. Het GVB gaat zich meer richten op de forens, en lijnen worden ‘gestrekt’. De nieuwe afspraken moeten leiden tot meer reizigers.

De huidige concessie voor het Amsterdamse OV is door de Stadsregio Amsterdam verleend aan GVB. De jaarlijkse exploitatiesubsidie wordt echter afgebouwd van 102 miljoen euro in 2012 naar circa 36 miljoen euro in 2024. Dit is een verdere teruggang ten opzichte van het subsidiebedrag van 150 miljoen euro van de vorige concessie. Daarom gaat GVB meer inspelen op de veranderende mobiliteitsstromen (o.a. meer forenzen). Zo wordt bijvoorbeeld de reistijd verkort door een lijnennet met meer gestrekte, snelle lijnen in plaats van kronkellijnen en gaan trams en bussen dáár rijden waar de meeste reizigers zijn.

Ook wordt de dynamische reisinformatie verbeterd door het plaatsen van 700 displays op de drukste haltes. Tot en met 2024 denkt GVB hierdoor het openbaar vervoer meer dan 20% sneller te kunnen maken en 35% meer reizigers te trekken. Om extra inkomsten te genereren wordt de commerciële exploitatie van vijf metrostations door GVB toegestaan.

De Stadsregio stuurt in haar nieuwe aanpak op behaalde resultaten en rekent daar ook op af. De prestaties van het vervoerbedrijf worden gemeten op basis van de klanttevredenheid (OV-klantenbarometer), het aantal reizigerskilometers in de spits, punctualiteit en rituitval. Ook geeft de Stadsregio meer prikkels in plaats van voorschriften om bepaalde resultaten te halen. Zo maakt de Stadsregio een deel van de subsidie variabel, afhankelijk van de groei van het aantal reizigerskilometers in de spits.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.