Onderzoek naar stress door dynamische perrontoewijzing

businfoOp een dynamisch busstation moet de regelmatige reiziger steeds weer opnieuw kijken waar ‘zijn’ bus te vinden is. De vraag is of dat veel problemen oplevert. Nieuw onderzoek moet uitwijzen of de forens er door in de stress schiet.

Lange tijd was het enige type busstation in Nederland een statisch busstation. In de jaren 90 kwam er een nieuw soort busstation, het dynamische busstation, dit station had als voordeel dat het busstation compacter is en voor de gebruiker overzichtelijker. Er kleven echter ook nadelen aan het dynamische busstation, zo zorgt het onder andere voor een onzekere situatie voor de gebruiker. Er is al wel wetenschappelijke literatuur over het technische aspect van een dynamisch busstation, echter is er nog maar weinig onderzoek gedaan naar de gebruikers ervaring op dynamische busstations. Daarom gaat adviesbureau Keypoint Consultancy onderzoek doen hoe de gebruikers van een dynamisch busstation dit ervaren.

De gebruikersgroep die het meest benadeeld wordt zijn de forenzen, aldus Keypoint. Door de dynamische perron toewijzing is de forens in mindere mate in staat een routine op te bouwen aangezien deze toch moet afwachten en uitzoeken waar zijn of haar bus komt. Om de ervaren stress en de oorzaken hiervan voor de forens in een theoretisch kader te plaatsen is het model van forensen stress van Sposato, Röderer en Cervinka gekozen. Dit model laat zien hoe een aantal verschillende facetten van reizen effect heeft op de stress die de reis oplevert voor de forens. Eind maarten worden de eerste resultaten verwacht.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Onderzoek naar stress door dynamische perrontoewijzing - VerkeersNet

Onderzoek naar stress door dynamische perrontoewijzing

businfoOp een dynamisch busstation moet de regelmatige reiziger steeds weer opnieuw kijken waar ‘zijn’ bus te vinden is. De vraag is of dat veel problemen oplevert. Nieuw onderzoek moet uitwijzen of de forens er door in de stress schiet.

Lange tijd was het enige type busstation in Nederland een statisch busstation. In de jaren 90 kwam er een nieuw soort busstation, het dynamische busstation, dit station had als voordeel dat het busstation compacter is en voor de gebruiker overzichtelijker. Er kleven echter ook nadelen aan het dynamische busstation, zo zorgt het onder andere voor een onzekere situatie voor de gebruiker. Er is al wel wetenschappelijke literatuur over het technische aspect van een dynamisch busstation, echter is er nog maar weinig onderzoek gedaan naar de gebruikers ervaring op dynamische busstations. Daarom gaat adviesbureau Keypoint Consultancy onderzoek doen hoe de gebruikers van een dynamisch busstation dit ervaren.

De gebruikersgroep die het meest benadeeld wordt zijn de forenzen, aldus Keypoint. Door de dynamische perron toewijzing is de forens in mindere mate in staat een routine op te bouwen aangezien deze toch moet afwachten en uitzoeken waar zijn of haar bus komt. Om de ervaren stress en de oorzaken hiervan voor de forens in een theoretisch kader te plaatsen is het model van forensen stress van Sposato, Röderer en Cervinka gekozen. Dit model laat zien hoe een aantal verschillende facetten van reizen effect heeft op de stress die de reis oplevert voor de forens. Eind maarten worden de eerste resultaten verwacht.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.