Big Data helpt ov in Montreal aan meer reizigers

ap_metro_1Door op maat gesneden promotie weet het ov-bedrijf in Quebec reizigers voor het ov te behouden.

De Société de transport de Montréal – het ov-bedrijf van Quebec – telt 228 buslijnen en 68 metrostations, goed voor 1,4 miljoen reizigers per dag. 65% van de forenzen naar Montreal gebruikt het ov. En 2,5 miljoen reizigers gebruiken een zogenaamde OPUS smartcard.

De ov-vervoerder gebruikt Big Data analyses om reizigers aan zich te binden. Zo blijkt dat 13 procent van de reizigers ieder jaar afscheid neemt van de OPUS-card, vanwege een andere baan, verhuizing of de aanschaf van een auto. Daar staat tegenover dat er jaarlijks een gelijk percentage aan nieuwe aanwas is.

Het streven van de vervoerder is het percentage reizigers dat geen gebruik meer maakt van de OPUS-card met 2 tot 4 procent terug te dringen.

Vanuit de database van de OPUS-smartcard werd daartoe een loyalty programma opgezet. De reizigers ontvingen een e-mail uitnodiging om een speciale iPhone-app te installeren. Daarmee kregen ze niet alleen reisinformatie en informatie over vertragingen voorgeschoteld, ook kregen ze op maat gesneden aanbiedingen. Dat varieerde van korting op maand- of ov-jaarkaarten, tot koopjes bij winkels en dienstverleners als taxibedrijven en restaurants.

De aanbiedingen waren locatie- en persoonsgericht en hielden rekening met woon- en werkplaats en hoe vaak men het ov gebruikte.

Het resultaat was dat 24% van de deelnemers het ov vaker gebruikte tijdens de halfjaar durende campagne, 57% bezocht nieuwe bestemmingen en 45 % nam iemand mee in het ov.

Dat leidde tot meer inkomsten voor het ov bedrijf, ook omdat de deelnemende bedrijven moesten betalen om mee te doen.

 

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.