Proef met trein op biogas

spurtDe treinen in de provincie Groningen gaan in de toekomst mogelijk rijden op gas. Uit een voorlopig onderzoek komt naar voren dat – maast elektriciteit – vloeibaar gas, zogenaamd ‘bio-LNG’ een optie is.  Op korte termijn wil de provincie al een proef gaan uitvoeren.

De huidige treinen in de provincie rijden op diesel. Jaarlijks verbruiken de treinen in Groningen en Fryslân ongeveer acht miljoen liter diesel. Gas en elektriciteit zijn schonere vormen van energie. De meest duurzame vorm voor de trein zou elektrificeren zijn maar dat vraagt ook een grote investering in één keer. Wel is de verwachting dat de exploitatiekosten voor een elektrische trein lager zijn dan van een dieseltrein.

Het voordeel van een trein die op gas rijdt is dat er nog de mogelijkheid bestaat om later over te stappen op een andere vorm van brandstof. Voor bio-LNG moet wel veel lokale bio-energie opgewekt worden. De vraag is of er daar in Groningen voldoende capaciteit voor is. Nader onderzoek moet ook uitwijzen of een combinatie van elektrificeren (al dan niet gedeeltelijk) en (bio)-LNG mogelijke oplossing is.

 

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.