
Brabant wil gebruik regiotaxi terugdringen
De Regiotaxi functioneert goed, maar is te duur. Dat concludeert Noord Brabant na een evaluatie. Daarom wil de provincie het gebruik gaan beperken op plaatsen waar genoeg regulier ov voorhanden is.
Daarnaast gaat de provincie samen met gemeenten daar op zoek naar andere kleinschalige initiatieven.. Als voorbeeld noemt men de Plusbus in Steenbergen, een vervoersdienst voor ouderen verzorgd door vrijwilligers.
In Brabant doet de provincie samen met gemeenten de aanbesteding en exploitatie van de Regiotaxi. De gemeenten zetten de Regiotaxi in voor mensen met een vervoerswens vanuit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) en de provincie zet de Regiotaxi in als van deur tot deur-aanvulling van het reguliere OV.
In Zuidoost-Brabant heeft het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE) ervoor gekozen om geen regiotaxi als OV in te zetten.
Ondanks de samenwerking met de gemeenten is de regiotaxi per reiziger een dure vorm van OV, aldus de provincie. Uit de evaluatie blijkt dat de Regiotaxi veel gebruikt wordt terwijl er ook reguliere (buurt)bussen beschikbaar zijn. Volgens de provincie is deze vorm van ov hiervoor niet bedoeld. Door reizigers bijvoorbeeld een meer dwingend reisadvies te geven, wil men deze parallelle vorm van vervoer beperken. Het geld dat hiermee wordt bespaard, zal worden gebruikt om een groot buurtbusnetwerk voor Brabant in te zetten.
De provincie gaat voor het continueren van de Regiotaxi een nieuwe overeenkomst met de gemeenten aan met afspraken over de samenwerking.