Gaat Moovit betere OV-informatie leveren?

moovitDe ov-app Moovit heeft de potentie om de OV-informatie aanzienlijk te verbeteren, maar kampt nog met het kip-ei probleem. Er zijn nog niet voldoende gebruikers om dat in Nederland nu al waar te maken.

Moovit is een Israelisch bedrijf dat een app ontwikkelde waarmee de reguliere OV-informatie wordt aangevuld met real-time crowdsourcing gegevens.

Het idee is dat gebruikers van de app informatie doorgeven aan andere ov-reizigers over de exacte vertrek- en aankomsttijden, vertragingen, hoe druk het in de bus is, of de wifi het doet, enzovoort.

Inmiddels is Moovit operationeel in enkele tientallen wereldsteden, maar de kwaliteit van de informatie hangt sterk af van het aantal gebruikers.

In Chicago is de informatie perfect, volgens Moovit zelf. Maar in Milaan levert de app vooralsnog alleen statische data. Er zijn daar minstens 30.000 gebruikers nodig om realtime informatie te kunnen geven.

In een stad als Rio de Janeiro, waar nauwelijks statische data voorhanden is, zijn nog veel meer gebruikers nodig om tot betrouwbare reisinformatie te komen.

In Nederland levert de app ook nog lang geen betrouwbare info, ook al zeggen de makers dat ze de halte-informatie van alle ov-bedrijven hebben ingevoerd.

Daarmee zou de app haltes, stations en vertrektijden voor de bus moeten kunnen leveren, maar een kleine steekproef leert dat dit zeker nog niet overal werkt.

‘Daarna polijsten we deze info met real time crowdsourcing gegevens van onze gebruikersgemeenschap in Nederland. Samen produceren we de beste, meest complete openbaar vervoersgegevens in Nederland!’, aldus Moovit op de website.

Moovit stelt dat ook de ov-maatschappijen profijt kunnen hebben van de app. Ook bussen die niet zijn voorzien van gps-locatieapparatuur, kunnen dankzij de appgebruikers gevolgd worden.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.