Elk half uur een trein wordt de minimumstandaard

nsOp zondag 14 december 2014 gaat de nieuwe NS-dienstregeling voor 2015 in. Dit nieuwe ‘spoorboekje’ heeft voor de reiziger een aantal verbeteringen in petto, zo meldt NS. Zo gaat NS meer treinen rijden, wat blijkt uit de nieuwe minimumstandaard. Hierdoor krijgt elk station (in elke richting) overdag minstens één keer per half uur een trein. Verder rijden de treinen in het weekend later door en gaan de nachttreinen naar Schiphol weer elke nacht rijden.

Door het invoeren van de minimumstandaard gaan op vier NS-trajecten meer Sprinters rijden: Arnhem-Ede/Wageningen, Breda–Dordrecht, Roosendaal–Dordrecht en Heerlen-Sittard. Alléén nog op deze vier trajecten kan het momenteel nog voorkomen dat een reiziger in de daluren maar één keer per uur de trein kan pakken.
Een andere verandering in dienstregeling 2015 is dat treinen in het weekend later doorrijden. Voortaan rijdt NS op vrijdag en zaterdag treinen tot omstreeks 01.00 uur ‘s nachts vanuit een aantal drukke knooppunten in de Randstad naar omliggende steden, zoals Zwolle, Deventer en Arnhem. Reizigers kunnen hierdoor later naar die bestemmingen reizen, soms wel een uur (van Utrecht naar Zwolle of Deventer) of twee uur (van Nijmegen/Arnhem naar Utrecht) later. NS verwacht hierdoor extra reizigers, zoals uitgaanspubliek, te bedienen.

Verder gaan er tussen Amersfoort, Apeldoorn en Deventer meer Intercity’s rijden omdat NS daar meer reizigers verwacht. De extra treinen (drie in plaats van twee keer per uur) rijden overdag tussen de ochtend- en avondspits. De frequentie in de spits blijft met vier keer per uur gelijk. NS zet met deze verbetering een volgende stap in de frequentieverhoging tussen de Randstad en Apeldoorn/Deventer. Naast vaker een trein levert dit ook reistijdwinsten op (10 tot 30 minuten), omdat aansluitingen verbeteren.

Tussen Nijmegen en Wijchen wordt met ingang van de nieuwe dienstregeling het nieuwe station Nijmegen Goffert geopend. Op dat traject gaan in de spits meer Sprinters rijden (vier keer per uur in plaats van twee keer per uur). Hiermee speelt NS in op de groeiende vervoersbehoefte. De frequentieverhoging is mogelijk door nieuwe infrastructuur.

Ook zet NS in de nieuwe dienstregeling in op 16 treinen per dag tussen Amsterdam en Brussel. Deze Intercity doet weer beide hoofdsteden aan en gaat dus als vanouds rijden vanaf Amsterdam Centraal via Schiphol, Den Haag HS, Rotterdam en Dordrecht en Roosendaal. In België rijdt deze trein onder meer via Antwerpen en luchthaven Brussel naar zijn eindbestemming Brussel Zuid.

NS en Deutsche Bahn (DB) rijden voortaan een extra vroege Intercity vanuit Amsterdam Centraal (vertrek 05.00 uur) naar Berlijn op maandag tot en met zaterdag. Dit komt tegemoet aan de vraag van veel reizigers. Zij kunnen namelijk twee uur eerder dan nu, nog in de ochtend, in Berlijn aankomen. Een prettige bijkomstigheid is dat deze trein in Nederland (tot Hengelo) als een binnenlandse Intercity rijdt, waardoor ook binnenlandse reizigers een vroege (extra) verbinding tussen west en oost krijgen.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.