Studie naar nieuwe Amsterdamse metrolijnen

metro amsterdamIn het Amsterdamse coalitieakkoord is aangekondigd dat er nader onderzoek komt naar het op termijn uitbreiden van het metronetwerk. Het college van B&W heeft voorstellen gedaan voor de te onderzoeken varianten.

Met het gereed komen van de Noord/Zuidlijn is de metro de ruggengraat van het OV-systeem. Voor de toekomst denkt B&W van Amsterdam aan de volgende uitbreidingen:

Sluiten Ring Sloterdijk – CS

Het sluiten van de Ringlijn naar CS biedt niet alleen een hoogwaardige verbinding tussen de gebieden, maar ook rondom de haltes tussen Sloterdijk en CS. In het verleden zijn hier meerdere onderzoeken naar gedaan. Daarbij kwam naar voren dat hier veel reizigers gebruik van zullen maken. Dit zijn vooral reizigers afkomstig uit de trein tussen CS en Sloterdijk. Ook kwam daaruit naar voren dat de haalbaarheid van de lijn toe zou nemen bij verdere ontwikkelingen van de Houthavens en Sloterdijk. Langs het beoogde tracé liggen verschillende stedelijke functies, waarvan de bezoekersaantallen de verwachtingen ver hebben overtroffen: Westerpark met het evenemententerrein, de Westergasfabriek met de televisiestudio’s en het vernieuwde Haarlemmerplein.

Sluiten Ring Sloterdijk – Noorderpark
Om meer aan te sluiten op de ontwikkelpotentie van de stad is het ook mogelijk de Ringlijn via de Houthavens en de Noordelijke IJ-oever te verlengen naar het Noord/Zuidlijn station Noorderpark. Naar deze variant is nog geen serieus onderzoek verricht. De verwachting is dat deze lijn kansrijk wordt bij een stijging van bijvoorbeeld woningen, hotels en kantoorpanden op de Noordelijke IJ-oevers.

Oostwestlijn
De Oost/Westlijn kan het metronet als geheel versterken. Deze mogelijke lijn zal alle andere lijnen namelijk kruisen. Daarnaast kan daarmee West, Nieuw-West en Schiphol met het metronetwerk worden verbonden. Het beoogde tracé loopt langs een veelheid aan (potentiële) publiekstrekkers en knooppunten: Osdorpplein/Sloterplas, Station Lelylaan, Surinameplein, Overtoom/Vondelpark, Leidseplein, Museumplein, Weteringcircuit/Pijp Noord, Weesperplein/UvA-campus en de Dappermarkt.

In dit verband kan ook naar een andere variant worden gekeken waarbij Geuzenveld met de metro wordt ontsloten. Een nieuwe verbinding is wel kostbaar. Daarom kan er worden gedacht aan een gefaseerde aanleg, waarbij de eerste trajectdelen met de grootste knelpunten ondergronds worden aangelegd en er nog een tramexploitatie is.

Verlengen van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol
Deze lijn verbindt de binnenstad van Amsterdam rechtstreeks met Schiphol. Dit is een langgekoesterde wens van Schiphol, omdat de meeste van hun reizigers bestemming Amsterdam hebben, waarvan een groot deel naar de binnenstad afreist. De toegevoegde waarde van een verlengde Noord/Zuidlijn is die van een rechtstreekse verbinding tussen Schiphol en de binnenstad en de ontsluiting van gebieden tussen Zuid en Schiphol.

Station Sixhaven met of zonder aftakking Noordelijke IJ-oevers
Door de vele ontwikkelingen in het Overhoeksgebied – met onder andere het Eye Filminstituut, A’DAM en een groot congreshotel als trekkers – komt de vraag naar een eventueel station weer naar boven. Bij de bouw van de Noord/Zuidlijn is hier al gedeeltelijk rekening mee gehouden. De uitvoering wordt bepaald door het wel of niet rekening houden met een eventuele aftakking richting Zaanstad. Als hiermee geen rekening hoeft te worden gehouden kan een eenvoudiger station worden gebouwd.

De aanleg van de Amstelveenmetrolijn en een nieuwe IJmeerlijn worden op basis van eerder onderzoek en besluiten niet verder verkend. De IJmeerlijn komt pas weer aan de orde als er circa 25.000 woningen in Almere zijn gebouwd en er zicht is op afronding van de realisatie van IJburg II.

metro_amsterdam
Wensbeeld Amsterdam na 2030 met alle HOV-lijnen volgens Structuurvisie Amsterdam 2040: – Rood: optie Oost/Westlijn; – Donkerblauw: sluiten Ringlijn bij Amsterdam Centraal; – Groen: sluiten Ringlijn in Noord bij station Noorderpark.

 

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Studie naar nieuwe Amsterdamse metrolijnen - VerkeersNet

Studie naar nieuwe Amsterdamse metrolijnen

metro amsterdamIn het Amsterdamse coalitieakkoord is aangekondigd dat er nader onderzoek komt naar het op termijn uitbreiden van het metronetwerk. Het college van B&W heeft voorstellen gedaan voor de te onderzoeken varianten.

Met het gereed komen van de Noord/Zuidlijn is de metro de ruggengraat van het OV-systeem. Voor de toekomst denkt B&W van Amsterdam aan de volgende uitbreidingen:

Sluiten Ring Sloterdijk – CS

Het sluiten van de Ringlijn naar CS biedt niet alleen een hoogwaardige verbinding tussen de gebieden, maar ook rondom de haltes tussen Sloterdijk en CS. In het verleden zijn hier meerdere onderzoeken naar gedaan. Daarbij kwam naar voren dat hier veel reizigers gebruik van zullen maken. Dit zijn vooral reizigers afkomstig uit de trein tussen CS en Sloterdijk. Ook kwam daaruit naar voren dat de haalbaarheid van de lijn toe zou nemen bij verdere ontwikkelingen van de Houthavens en Sloterdijk. Langs het beoogde tracé liggen verschillende stedelijke functies, waarvan de bezoekersaantallen de verwachtingen ver hebben overtroffen: Westerpark met het evenemententerrein, de Westergasfabriek met de televisiestudio’s en het vernieuwde Haarlemmerplein.

Sluiten Ring Sloterdijk – Noorderpark
Om meer aan te sluiten op de ontwikkelpotentie van de stad is het ook mogelijk de Ringlijn via de Houthavens en de Noordelijke IJ-oever te verlengen naar het Noord/Zuidlijn station Noorderpark. Naar deze variant is nog geen serieus onderzoek verricht. De verwachting is dat deze lijn kansrijk wordt bij een stijging van bijvoorbeeld woningen, hotels en kantoorpanden op de Noordelijke IJ-oevers.

Oostwestlijn
De Oost/Westlijn kan het metronet als geheel versterken. Deze mogelijke lijn zal alle andere lijnen namelijk kruisen. Daarnaast kan daarmee West, Nieuw-West en Schiphol met het metronetwerk worden verbonden. Het beoogde tracé loopt langs een veelheid aan (potentiële) publiekstrekkers en knooppunten: Osdorpplein/Sloterplas, Station Lelylaan, Surinameplein, Overtoom/Vondelpark, Leidseplein, Museumplein, Weteringcircuit/Pijp Noord, Weesperplein/UvA-campus en de Dappermarkt.

In dit verband kan ook naar een andere variant worden gekeken waarbij Geuzenveld met de metro wordt ontsloten. Een nieuwe verbinding is wel kostbaar. Daarom kan er worden gedacht aan een gefaseerde aanleg, waarbij de eerste trajectdelen met de grootste knelpunten ondergronds worden aangelegd en er nog een tramexploitatie is.

Verlengen van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol
Deze lijn verbindt de binnenstad van Amsterdam rechtstreeks met Schiphol. Dit is een langgekoesterde wens van Schiphol, omdat de meeste van hun reizigers bestemming Amsterdam hebben, waarvan een groot deel naar de binnenstad afreist. De toegevoegde waarde van een verlengde Noord/Zuidlijn is die van een rechtstreekse verbinding tussen Schiphol en de binnenstad en de ontsluiting van gebieden tussen Zuid en Schiphol.

Station Sixhaven met of zonder aftakking Noordelijke IJ-oevers
Door de vele ontwikkelingen in het Overhoeksgebied – met onder andere het Eye Filminstituut, A’DAM en een groot congreshotel als trekkers – komt de vraag naar een eventueel station weer naar boven. Bij de bouw van de Noord/Zuidlijn is hier al gedeeltelijk rekening mee gehouden. De uitvoering wordt bepaald door het wel of niet rekening houden met een eventuele aftakking richting Zaanstad. Als hiermee geen rekening hoeft te worden gehouden kan een eenvoudiger station worden gebouwd.

De aanleg van de Amstelveenmetrolijn en een nieuwe IJmeerlijn worden op basis van eerder onderzoek en besluiten niet verder verkend. De IJmeerlijn komt pas weer aan de orde als er circa 25.000 woningen in Almere zijn gebouwd en er zicht is op afronding van de realisatie van IJburg II.

metro_amsterdam
Wensbeeld Amsterdam na 2030 met alle HOV-lijnen volgens Structuurvisie Amsterdam 2040: – Rood: optie Oost/Westlijn; – Donkerblauw: sluiten Ringlijn bij Amsterdam Centraal; – Groen: sluiten Ringlijn in Noord bij station Noorderpark.

 

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.