Meer woon-werkverkeer met ov

metroEr werd in 2014 meer en verder gereisd met de  het openbaar vervoerbedrijf in de regio Rotterdam RET. Er is sprake van een groei in reizigerskilometers van in totaal 4%. Deze groei komt voor het grootste deel door de populariteit van de metro, niet alleen op lijn E (RandstadRail), maar op alle metrolijnen.

Inmiddels maken dagelijks 37.000 reizigers gebruik van de metro. Daarnaast is Rotterdam als stad een steeds populairdere bestemming, aldus Pedro Peters, algemeen directeur van de RET. Dankzij de komst van onder andere het gebouw De Rotterdam en de Markthal, riep The New York Times Rotterdam uit als must see city in 2014. Frequentieverhoging op Metrolijn E is noodzakelijk, want in de ochtendspits zit de lijn overvol en de groei zet nog door.

Peters meldt verder dat het zwartrijderspercentage daalde naar een historisch laag niveau met 0,2% bij de bus, 1% bij de metro en 0,6% bij de tram. Voor het sluiten van de poortjes lag dat boven de 10%. Ook het aantal geweldsincidenten daalde met 7%.

De RET ziet dat de voorzichtige economische groei zorgt voor meer woon-werk verkeer met het OV. Dat is bijvoorbeeld te merken aan het toegenomen gebruik van P&R voorzieningen. Op metrostation Kralingse Zoom stappen per dag 7% meer reizigers in sinds de parkeergarage begin dit jaar geopend werd. Ook van het gratis vervoer voor 65-plussers wordt ieder jaar meer gebruik gemaakt. 65-plussers uit Rotterdam reizen steeds meer met het OV. Vanaf 2015 biedt ook de gemeente Barendrecht gratis vervoer met de RET voor haar oudere inwoners.

Na een succesvolle pilot op metrostation Beurs wordt gratis wifi op meer metrostations ingebouwd. Daarnaast wordt binnenkort gestart met de inbouw van wifi in de tram en metro. De verwachting is dat de RET in de zomer wifi op 10 stations en in alle trams en metro’s heeft ingebouwd.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Meer woon-werkverkeer met ov - VerkeersNet

Meer woon-werkverkeer met ov

metroEr werd in 2014 meer en verder gereisd met de  het openbaar vervoerbedrijf in de regio Rotterdam RET. Er is sprake van een groei in reizigerskilometers van in totaal 4%. Deze groei komt voor het grootste deel door de populariteit van de metro, niet alleen op lijn E (RandstadRail), maar op alle metrolijnen.

Inmiddels maken dagelijks 37.000 reizigers gebruik van de metro. Daarnaast is Rotterdam als stad een steeds populairdere bestemming, aldus Pedro Peters, algemeen directeur van de RET. Dankzij de komst van onder andere het gebouw De Rotterdam en de Markthal, riep The New York Times Rotterdam uit als must see city in 2014. Frequentieverhoging op Metrolijn E is noodzakelijk, want in de ochtendspits zit de lijn overvol en de groei zet nog door.

Peters meldt verder dat het zwartrijderspercentage daalde naar een historisch laag niveau met 0,2% bij de bus, 1% bij de metro en 0,6% bij de tram. Voor het sluiten van de poortjes lag dat boven de 10%. Ook het aantal geweldsincidenten daalde met 7%.

De RET ziet dat de voorzichtige economische groei zorgt voor meer woon-werk verkeer met het OV. Dat is bijvoorbeeld te merken aan het toegenomen gebruik van P&R voorzieningen. Op metrostation Kralingse Zoom stappen per dag 7% meer reizigers in sinds de parkeergarage begin dit jaar geopend werd. Ook van het gratis vervoer voor 65-plussers wordt ieder jaar meer gebruik gemaakt. 65-plussers uit Rotterdam reizen steeds meer met het OV. Vanaf 2015 biedt ook de gemeente Barendrecht gratis vervoer met de RET voor haar oudere inwoners.

Na een succesvolle pilot op metrostation Beurs wordt gratis wifi op meer metrostations ingebouwd. Daarnaast wordt binnenkort gestart met de inbouw van wifi in de tram en metro. De verwachting is dat de RET in de zomer wifi op 10 stations en in alle trams en metro’s heeft ingebouwd.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.