Vernieuwde hoofdstation Groningen in beeld

stationgroningen1De plannen voor het vernieuwde station Groningen beginnen vorm te krijgen. Belangrijk element is  een fietstunnel en een nieuwe ondergrondse fietsenstalling voor zo’n 5.000 fietsen aan de zuidzijde van het station.

Het monumentale stationsgebouw en het nieuwe perronplein daar direct achter krijgen de hoofdrol op het vernieuwde station. Het ruime perronplein ontstaat doordat de huidige sporen 1, 2 en 3 worden gedempt. Hier zijn nieuwe winkels en terrassen onder de monumentale kappen ingetekend.

Met de keuze voor een vrij toegankelijke voetgangerstunnel en een fietstunnel onder de sporen door, wordt de huidige barrièrewerking van het spoor opgeheven. De tunnel heeft ook een belangrijke functie voor het oplossen van de stallingsproblematiek in het stationsgebied. De behoefte aan fietsenstallingen in het stationsgebied neemt naar verwachting in 2020 toe tot 15.000 plaatsen en in 2030 tot 17.500 plaatsen. Aan de zuidzijde van het spoor, direct grenzend aan de voetgangerstunnel, komt een nieuwe ondergrondse fietsenstalling voor 5.000 fietsen.

De fietstunnel biedt een snelle en rechtstreekse verbinding tussen het Stadsbalkon aan de noordzijde van de sporen en de nieuwe ondergrondse fietsenstalling ten zuiden de sporen.

Aanvullend op deze ondergrondse fietsenstalling zet de stuurgroep Groningen Spoorzone in op het bouwen van een nieuwe fietsenstalling voor 2.200 plekken op de oostflank van het nieuwe perronplein.

Dit alles blijkt uit het zogenaamde Ruimtelijk Functioneel Ontwerp dat dezer dagen werd gepresenteerd.

fiets-stationgroningen2

groningen_station3

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.