Test met elektrische stadsbus in Maastricht

maastricht_ebusIn Maastricht rijdt bij wijze van proef op het traject van lijn 4 (Maastricht Vilapark naar azM) een volledig elektrisch aangedreven stadsbus.

Maastricht is één van de eerste steden waarin een uitgebreid experiment in een normale dienstregeling met een volledig elektrisch aangedreven bus van twaalf meter lang wordt gedaan.
Veolia heeft al eerder enkele dagen elektrische bussen van verschillende leveranciers in Maastricht getest. Nu gaat het om een langdurige test. Deze bus wordt gezien als voorloper op de definitieve invoering van zero emissie busvervoer in Limburg.

De proef in Maastricht is in eerste instantie bedoeld om de inzet van elektrische bussen in de praktijk te testen. Gekeken wordt specifiek naar technische betrouwbaarheid en de totale kosten per kilometer. Ervaringen van chauffeurs, reizigers en monteurs worden meengenomen in de uiteindelijke beoordeling.

De Stichting Zero Emissie Busvervoer, één van de trekkers van de pilot, streeft naar een omschakeling in 2025 van alle 5.100 diesel- en gasbussen in Nederland naar bussen met elektromotoren. Grootste knelpunt is het gebrek aan vertrouwen en bewijs dat het zero emissie materieel op den duur niet duurder is dan diesel bussen.
Een elektrisch aangedreven bus is momenteel nog fors duurder dan een bus met dieselmotor: 400.000 tegen 250.000 euro.

Deelnemers aan dit project zijn verder de Provincie Limburg, de gemeente Maastricht, vervoerder Veolia Transport Limburg.

Onderwerpen:

Auteur: admin

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.