Proef e-bus op Hamburgse Innovatieroute

e-busOp de Innovationsroute in de Duitse havenstad Hamburg rijden sinds kort drie e-bussen op proef. Ze worden bij de halte opgeladen, daarom volstaat een kleinere accu.

De bussen leggen een traject af van ongeveer zeven kilometer. Als ze moeten ‘tanken’, melden ze zich via wifi bij de laadstations, die op afstand bewaakt worden. Nadat gecheckt is of het om de juiste bus gaat, maakt de laadarm contact met de rails op het dak van de bus en wordt de stroomkraan opengedraaid. Doordat de bus tussentijds kan laden, is geen grote accu nodig hetgeen ruimte en gewicht bespaart.

Volvo leverde de elektrisch-hybride bussen, Siemens de snellaadstations langs de weg met. In de loop van het jaar worden in Stockholm en Göteborg soortgelijke systemen in gebruik genomen. Eind dit jaar wil men tien snellaadstations voor e-bussen in bedrijf hebben.

Siemens stelt dat de wijze van opladen bij bussen afhankelijk is van de vervoersoplossing: Vliegtuigbussen staan iedere nacht een paar uur stil. Dan kun je ze makkelijk aan de stekker leggen om te laden. Voor stedelijk vervoer is dat vaak niet mogelijk. Daar is volgens het bedrijf tussentijds laden de oplossing.

Ook andere factoren spelen een rol. Allereerst het stroomverbruik: als de bus ’s winters verwarmd wordt, verbruikt ze meer energie dan in de zomer. En als men de bussen alleen ’s nachts oplaadt, heeft men voor iedere bus een laadunit nodig in het depot. Bij tussentijds opladen – tijdens het rijden – volstaan een minder grote accu en kleinere laadunits in het depot. Het is zelfs mogelijk om de accu geheel overdag op te laden via tussentijdse stops.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Proef e-bus op Hamburgse Innovatieroute - VerkeersNet

Proef e-bus op Hamburgse Innovatieroute

e-busOp de Innovationsroute in de Duitse havenstad Hamburg rijden sinds kort drie e-bussen op proef. Ze worden bij de halte opgeladen, daarom volstaat een kleinere accu.

De bussen leggen een traject af van ongeveer zeven kilometer. Als ze moeten ‘tanken’, melden ze zich via wifi bij de laadstations, die op afstand bewaakt worden. Nadat gecheckt is of het om de juiste bus gaat, maakt de laadarm contact met de rails op het dak van de bus en wordt de stroomkraan opengedraaid. Doordat de bus tussentijds kan laden, is geen grote accu nodig hetgeen ruimte en gewicht bespaart.

Volvo leverde de elektrisch-hybride bussen, Siemens de snellaadstations langs de weg met. In de loop van het jaar worden in Stockholm en Göteborg soortgelijke systemen in gebruik genomen. Eind dit jaar wil men tien snellaadstations voor e-bussen in bedrijf hebben.

Siemens stelt dat de wijze van opladen bij bussen afhankelijk is van de vervoersoplossing: Vliegtuigbussen staan iedere nacht een paar uur stil. Dan kun je ze makkelijk aan de stekker leggen om te laden. Voor stedelijk vervoer is dat vaak niet mogelijk. Daar is volgens het bedrijf tussentijds laden de oplossing.

Ook andere factoren spelen een rol. Allereerst het stroomverbruik: als de bus ’s winters verwarmd wordt, verbruikt ze meer energie dan in de zomer. En als men de bussen alleen ’s nachts oplaadt, heeft men voor iedere bus een laadunit nodig in het depot. Bij tussentijds opladen – tijdens het rijden – volstaan een minder grote accu en kleinere laadunits in het depot. Het is zelfs mogelijk om de accu geheel overdag op te laden via tussentijdse stops.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.