Voorlopig nog geen OV chipkaart data beschikbaar

ovchipkaartDankzij de OV chipkaart is veel informatie voorhanden over de omvang van het stads- en streekvervoer. Maar die informatie is nauwelijks beschikbaar voor onderzoek. En het zal nog wel even duren voordat daar verandering in komt.

Dat blijkt uit het antwoord van staatssecretaris Mansveld op Kamervragen.

Tot en met 2011 leverde de strippenkaart de nodig informatie op over het reizen in het stads- en streekvervoer. Nadat die in 2011 werd afgeschaft, droogde de informatiestroom op.

Daarvoor in de plaats ligt er nu een schat aan data uit de OV chipkaart bij de vervoerders. Maar die staan niet te springen om die informatie vrij te geven. Ze stellen dat dergelijke informatie bedrijfsgevoelig is. Daarnaast hanteert elke vervoerder eigen definities voor gegevens. Maar volgens staatssecretaris Mansveld is de belangrijkste belemmering voor de uitwisseling van OV-chipkaart data dat OV chipkaartgegevens persoonsgegevens zijn, waarop de Wet Bescherming Persoonsgegevens van toepassing is.

Het NOVB (Nationale Data Openbaar Vervoer) is ondertussen wel met een project Informatievoorziening gestart. Doel van het project is om geanonimiseerde, geaggregeerde informatie over het gebruik van het OV landelijk beschikbaar te krijgen.

Een tussenresultaat van het project is een aantal overzichten met niet-privacy gevoelige informatie over ritten van alle vervoerbedrijven, die voorlopig als basis voor de landelijke informatievoorziening
dienen, zo schrijft Mansveld. ‘Het project moet uiteindelijk meer gedetailleerde en gecombineerde
informatie opleveren, zodat de informatievragen van overheden, kennisinstellingen en vervoerders beantwoord kunnen worden.’ De staatssecretaris wil hiervoor echter eerst een zienswijze van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) ontvangen. ‘Op basis van de zienswijze van het CBP wordt bezien hoe de informatiehuishouding verder wordt ingericht en ontwikkeld.’

Op de vraag of het clearing house TransLink die de OV-chipkaarttransacties verwerkt dan geen representatieve steekproef kan leveren, stelt staatssecretaris Mansveld dat dit niet mogelijk is omdat er ook ‘losse’ kaartjes zijn (eenmalige chipkaarten) die niet afgehandeld worden door Translink.
Hetzelfde geldt voor papieren kaartjes, die bijvoorbeeld in de bus kunnen worden gekocht, en andere oplossingen buiten Translink om. Bovendien worden de cijfers van het stads- en streekvervoer op basis van OV-chipkaartgegevens niet door Translink gepubliceerd omdat deze gegevens eigendom zijn van
de vervoerders.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.