NS wil meer reisgegevens verzamelen met NS Extra

ovchipkaartNS gaat een nieuwe gepersonaliseerde dienst voor reizigers beproeven: NS Extra. Doel van de proef is om te bekijken hoe reisgegevens gebruikt kunnen worden voor het verbeteren van de dienstverlening en te onderzoeken wat reizigers daarvan vinden.

Hiervoor zoekt NS 10.000 vrijwilligers. Een onderdeel van NS Extra is de zogenaamde check-uit alert: deelnemers krijgen binnen een paar dagen automatisch een e-mail als ze op een NS station zijn vergeten uit te checken, waarna ze dit eenvoudig kunnen herstellen. Bij vaste trajecten geeft NS reizigers het teveel afgeschreven bedrag automatisch terug via de kaartautomaat.

Ook kunnen deelnemers van NS Extra een extraatje krijgen bij het behalen van een bepaald aantal kilometers in een bepaalde periode. Doel van de proef is om te bekijken hoe reisgegevens gebruikt kunnen worden voor het verbeteren van de dienstverlening en te onderzoeken wat reizigers daarvan vinden.

Reizigers met een persoonlijke OV-chipkaart kunnen zich voor de proef aanmelden. Om deze proef mogelijk te maken, geven de deelnemers inzicht in hun reisgegevens. NS gebruikt deze gegevens alleen voor NS Extra en niet voor andere doeleinden, ook worden deze nooit met derden gedeeld. Deelnemers worden gevraagd hun ervaringen te delen op het NS Service forum. Ze kunnen te allen tijde hun deelname beëindigen. De proefperiode duurt vijf maanden. In een eventuele vervolgfase wordt mogelijk gekeken naar het bieden van gepersonaliseerd reisadvies bij bijvoorbeeld verstoringen of werkzaamheden.

Bij succes wordt de proef omgezet in een vaste dienst. Ook dan kunnen deelnemers zich hier vrijwillig voor aanmelden. NS zegt zich ervan bewust te zijn dat er ook reizigers zijn die geen inzicht willen geven in hun reizen. Voor hen verandert er niks. Ook zij kunnen het geld bij een vergeten check-out terugvragen, maar kunnen daarvan geen persoonlijke alert ontvangen.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.