RET bestelt twee nieuwe waterstofbussen

image

De RET breidt haar busvloot uit met twee op waterstof aangedreven elektrische bussen. De aanschaf van deze waterstofbussen is een vervolg op de eerdere experimenten met hybride en elektrische bussen.

De twee bussen kosten 850.000 euro per stuk en worden door verschillende partijen gesubsidieerd.

Vanaf de zomer van 2017 worden de twee waterstofbussen ingezet in de dienstregeling van de RET. Het experiment is onderdeel van het streven zo snel mogelijk de hele busvloot emissieloos te laten rijden.

In totaal heeft de RET 250 bussen, daarvan zijn er straks 6 elektrisch.

Waterstofbussen rijden altijd elektrisch. Een brandstofcel en de batterijen leveren stroom aan de elektromotoren die de wielen en andere componenten (zoals stuurbekrachtiging, airco en verwarming enzovoorts) aandrijven. Daarnaast wordt de bij het remmen vrijkomende energie teruggeleverd aan de batterijen om te worden hergebruikt voor de aandrijving. Daarmee gaan deze bussen heel efficiënt met de beschikbare energie om.

Er komt alleen schone waterdamp uit de uitlaat. Dat is goed voor de luchtkwaliteit. Daarnaast zijn waterstofbussen stiller. Vergelijkbare bussen rijden ook in Oslo, Antwerpen, Aberdeen, Keulen en in Londen.

De aanschaf van de waterstofbussen wordt mogelijk gemaakt door subsidies van EU en het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Binnenkort zullen er al waterstofbussen gaan rijden tussen Arnhem en Apeldoorn en ook in Eindhoven staat een proef op stapel met omgebouwde Phileasbussen. Een paar jaar geleden experimenteerde het GVA al met waterstofbussen.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.