Kutsuplus is niet meer

kutsuplusHet Finse ov-concept Kutsuplus heeft het loodje gelegd. De met een app oproepbare busjes komen sinds begin dit jaar niet meer de garage uit.

Het leek veelbelovend, een Uber voor het ov. De vraagafhankelijke busjes waren bij de halte oproepbaar via een app. Een intelligent softwareprogramma rekende de meest efficiënte route uit, waarbij onderweg eventueel passagiers werden opgepikt die ongeveer dezelfde kant op moesten. Het kostte iets meer dan een gewone ov-rit (ca. €5,- plus ongeveer 60 cent per kilometer), maar minder dan een taxi.

Kutsuplus startte met zo’n 15 busjes, dat zou dit jaar moeten uitgroeien tot 45 voertuigen en tot 100 in 2017. Maar zover kwam het niet. De Helsinki Regional Transport Authority heeft de stekker eruit getrokken. De kosten liepen uit de hand. Hoewel er uiteindelijk 21000 geregistreerde gebruikers waren, moest er zo’n 17 euro per rit bijgelegd worden. Volgens de aanhangers van Kutsuplus heeft het systeem nooit de schaalgrootte weten te bereiken waarbij wel een rendabele exploitatie mogelijk zou zijn.

Misschien lukt het wel in Washington. Daar is inmiddels een vergelijkbaar systeem gestart, genaamd Split. En de software komt uit Finland.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Kutsuplus is niet meer - VerkeersNet

Kutsuplus is niet meer

kutsuplusHet Finse ov-concept Kutsuplus heeft het loodje gelegd. De met een app oproepbare busjes komen sinds begin dit jaar niet meer de garage uit.

Het leek veelbelovend, een Uber voor het ov. De vraagafhankelijke busjes waren bij de halte oproepbaar via een app. Een intelligent softwareprogramma rekende de meest efficiënte route uit, waarbij onderweg eventueel passagiers werden opgepikt die ongeveer dezelfde kant op moesten. Het kostte iets meer dan een gewone ov-rit (ca. €5,- plus ongeveer 60 cent per kilometer), maar minder dan een taxi.

Kutsuplus startte met zo’n 15 busjes, dat zou dit jaar moeten uitgroeien tot 45 voertuigen en tot 100 in 2017. Maar zover kwam het niet. De Helsinki Regional Transport Authority heeft de stekker eruit getrokken. De kosten liepen uit de hand. Hoewel er uiteindelijk 21000 geregistreerde gebruikers waren, moest er zo’n 17 euro per rit bijgelegd worden. Volgens de aanhangers van Kutsuplus heeft het systeem nooit de schaalgrootte weten te bereiken waarbij wel een rendabele exploitatie mogelijk zou zijn.

Misschien lukt het wel in Washington. Daar is inmiddels een vergelijkbaar systeem gestart, genaamd Split. En de software komt uit Finland.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.