Syntus neemt busvervoer van Connexxion over in Almere

synthusSyntus heeft de concessie voor het busvervoer in Almere binnengehaald. De bieding die het ov-bedrijf deed overtrof die van zittend vervoerder Connexxion en de ov-bedrijven EBS en Arriva.

De concessie geldt voor de periode 2018-2027 en begint eind 2017.

De bieding van Synthus heeft de verwachtingen van de gemeente ‘overtroffen ‘, zo stellen B&W, in het bijzonder in het optimaliseren van het vervoeraanbod, gericht op de grootste stromen reizigers.

Dat zou onder meer te maken hebben met feit dat in de aanbesteding voor de stadsdienst geen vastgelegde lijnen waren voorgeschreven in de streekdienst niet alle huidige verbindingen geëist zijn. Verder waren er veel vrijheden gegeven qua bedieningstijden en frequenties.

Syntus heeft voor Almere een vernieuwend Bus Rapid Transit (BRT) concept aangeboden waarbij het netwerk, dienstregeling, voertuig, halte, infrastructuur, communicatie en beleving van de reiziger samen één geheel moeten vormen: allGo in de stad, R-net in de streek en nightFlo in de nacht.

Syntus gaat in de stadsdienst iets meer vervoer aanbieden dan nu en de hoeveelheid vervoer in de streekdienst blijft nagenoeg gelijk. Het netwerk voor de stadsdienst en het streekvervoer wordt substantieel gewijzigd. Dat zal voor de meeste reizigers gunstig zijn, maar er zullen ook reizigers op achteruit gaan, aldus de gemeente. Met name doordat deze, vooral in het streekvervoer, vaker moeten overstappen op bus, metro of trein.

Syntus gaat voor de uitvoering van de concessie Almere geheel nieuwe, comfortabele en veilige bussen inzetten. Nieuw ten opzichte van nu is dat Syntus met zeer schone Euro-VI bussen gaat rijden. Ook gaat Syntus met een aantal elektrische bussen in Almere gaat rijden.

Synthus belooft verder het terugdringen van het zwartrijden serieus te nemen.

Nog niet alle details van de overeenkomst zijn bekend, omdat Connexxion cq. de andere aanbieders nog zes weken hebben om in beroep te gaan.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Syntus neemt busvervoer van Connexxion over in Almere - VerkeersNet

Syntus neemt busvervoer van Connexxion over in Almere

synthusSyntus heeft de concessie voor het busvervoer in Almere binnengehaald. De bieding die het ov-bedrijf deed overtrof die van zittend vervoerder Connexxion en de ov-bedrijven EBS en Arriva.

De concessie geldt voor de periode 2018-2027 en begint eind 2017.

De bieding van Synthus heeft de verwachtingen van de gemeente ‘overtroffen ‘, zo stellen B&W, in het bijzonder in het optimaliseren van het vervoeraanbod, gericht op de grootste stromen reizigers.

Dat zou onder meer te maken hebben met feit dat in de aanbesteding voor de stadsdienst geen vastgelegde lijnen waren voorgeschreven in de streekdienst niet alle huidige verbindingen geëist zijn. Verder waren er veel vrijheden gegeven qua bedieningstijden en frequenties.

Syntus heeft voor Almere een vernieuwend Bus Rapid Transit (BRT) concept aangeboden waarbij het netwerk, dienstregeling, voertuig, halte, infrastructuur, communicatie en beleving van de reiziger samen één geheel moeten vormen: allGo in de stad, R-net in de streek en nightFlo in de nacht.

Syntus gaat in de stadsdienst iets meer vervoer aanbieden dan nu en de hoeveelheid vervoer in de streekdienst blijft nagenoeg gelijk. Het netwerk voor de stadsdienst en het streekvervoer wordt substantieel gewijzigd. Dat zal voor de meeste reizigers gunstig zijn, maar er zullen ook reizigers op achteruit gaan, aldus de gemeente. Met name doordat deze, vooral in het streekvervoer, vaker moeten overstappen op bus, metro of trein.

Syntus gaat voor de uitvoering van de concessie Almere geheel nieuwe, comfortabele en veilige bussen inzetten. Nieuw ten opzichte van nu is dat Syntus met zeer schone Euro-VI bussen gaat rijden. Ook gaat Syntus met een aantal elektrische bussen in Almere gaat rijden.

Synthus belooft verder het terugdringen van het zwartrijden serieus te nemen.

Nog niet alle details van de overeenkomst zijn bekend, omdat Connexxion cq. de andere aanbieders nog zes weken hebben om in beroep te gaan.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.