Arriva: kanteling in het OV in Limburg

arrivaVanaf 11 december gaat onder de naam Limburgnet de nieuwe dienstregeling voor het openbaar vervoer in Limburg van kracht. Arriva, de komende 15 jaar verantwoordelijk voor het bus- en treinvervoer in Limburg, zet vooral in op méér en snellere verbindingen tussen de drukke bestemmingen.

Voor dunbevolkte gebieden is er maatwerk. ’s Avonds en in de weekends kunnen mensen vervoer bestellen, tegen de gebruikelijke tarieven. Variërend van lijndiensten met kleinere bussen tot OV-lijntaxi’s en OV-shuttles (1x per uur) naar dichtstbijzijnde voorzieningencentra en OV-knooppunten. Bovendien bedienen wensbusverenigingen de lokale vervoervraag.

Zo krijgt Venlo in de avonduren als eerste stad een ‘Avondvlinder’. De Avondvlinders (busjes) staan klaar bij het station. Afhankelijk van de halte waar de passagiers naar toe moeten bespreken zij met de chauffeur de kortste route. Reizigers die ’s avonds vanaf een halte in de stad naar het station of andere bestemming reizen, kunnen door te bellen met de Avondvlinder mee

Centraal in Limburgnet staan de vaste lijndiensten. Treinen rijden in de basis twee keer per uur en tussen Maastricht en Heerlen (alle dagen) en tussen Nijmegen en Venray (op werkdagen) vier keer per uur. Ook snelle combinaties trein, bus en maatwerk in één reis moeten zorgen voor de nodige tijdwinst.

Streekbussen rijden schema’s van minimaal twee keer per uur in de spits en één keer in de rustige uren en het weekend. Dat geldt ook voor de zogenoemde Qliners, comfortabele bussen die de knooppunten én de treinstations met elkaar verbinden; op een deel hiervan wordt vier keer per uur gereden.

In de grote steden zijn de routes directer en korter en worden bestemmingen als scholen, ziekenhuizen, winkelcentra en bedrijventerreinen beter bereikbaar.

Volgens de provincie behoudt 95% van de huidige reizigers zijn bussen en treinen, vaak in een verbeterde versie. Voor 5% van de reizigers is naar maatwerkoplossingen gezocht.

Arriva investeert behalve in het netwerk ook in nieuw en energiezuinig materieel. Vanaf 11 december rijden er elektrische bussen van VDL op de stadsdienst in Venlo en stadslijn 3 tussen Wolder en Nazareth in Maastricht. Vanaf 2026 moeten alle bussen elektrisch zijn.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Arriva: kanteling in het OV in Limburg - VerkeersNet

Arriva: kanteling in het OV in Limburg

arrivaVanaf 11 december gaat onder de naam Limburgnet de nieuwe dienstregeling voor het openbaar vervoer in Limburg van kracht. Arriva, de komende 15 jaar verantwoordelijk voor het bus- en treinvervoer in Limburg, zet vooral in op méér en snellere verbindingen tussen de drukke bestemmingen.

Voor dunbevolkte gebieden is er maatwerk. ’s Avonds en in de weekends kunnen mensen vervoer bestellen, tegen de gebruikelijke tarieven. Variërend van lijndiensten met kleinere bussen tot OV-lijntaxi’s en OV-shuttles (1x per uur) naar dichtstbijzijnde voorzieningencentra en OV-knooppunten. Bovendien bedienen wensbusverenigingen de lokale vervoervraag.

Zo krijgt Venlo in de avonduren als eerste stad een ‘Avondvlinder’. De Avondvlinders (busjes) staan klaar bij het station. Afhankelijk van de halte waar de passagiers naar toe moeten bespreken zij met de chauffeur de kortste route. Reizigers die ’s avonds vanaf een halte in de stad naar het station of andere bestemming reizen, kunnen door te bellen met de Avondvlinder mee

Centraal in Limburgnet staan de vaste lijndiensten. Treinen rijden in de basis twee keer per uur en tussen Maastricht en Heerlen (alle dagen) en tussen Nijmegen en Venray (op werkdagen) vier keer per uur. Ook snelle combinaties trein, bus en maatwerk in één reis moeten zorgen voor de nodige tijdwinst.

Streekbussen rijden schema’s van minimaal twee keer per uur in de spits en één keer in de rustige uren en het weekend. Dat geldt ook voor de zogenoemde Qliners, comfortabele bussen die de knooppunten én de treinstations met elkaar verbinden; op een deel hiervan wordt vier keer per uur gereden.

In de grote steden zijn de routes directer en korter en worden bestemmingen als scholen, ziekenhuizen, winkelcentra en bedrijventerreinen beter bereikbaar.

Volgens de provincie behoudt 95% van de huidige reizigers zijn bussen en treinen, vaak in een verbeterde versie. Voor 5% van de reizigers is naar maatwerkoplossingen gezocht.

Arriva investeert behalve in het netwerk ook in nieuw en energiezuinig materieel. Vanaf 11 december rijden er elektrische bussen van VDL op de stadsdienst in Venlo en stadslijn 3 tussen Wolder en Nazareth in Maastricht. Vanaf 2026 moeten alle bussen elektrisch zijn.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.