Utrechtse buslijn 1 volledig elektrisch met tien nieuwe bussen

qbuzzIn het voorjaar van 2017 worden de dieselbussen die nu op lijn 1 rijden in Utrecht vervangen door tien elektrische bussen.

Dit levert jaarlijks een besparing op van 900.000 kg CO2, zo heeft de gemeente becijferd. De nieuwe bussen zijn ook aanmerkelijk stiller.

De elektrische bussen zijn het resultaat van een gezamenlijke investering van de vervoerder Qbuzz, de gemeente en de provincie. Om de meerkosten voor de exploitatie van de nieuwe bussen te dragen, investeren zij samen 4 miljoen euro.

De route van buslijn 1 gaat door Hoograven, het stationsgebied, het centrum van Utrecht, Overvecht en ook dwars door de milieuzone. Dit is de eerste drukbezette stadslijn met jaarlijks ruim 1 miljoen reizigers en circa 200 ritten per dag die volledig elektrisch wordt.

Vanaf het voorjaar 2017 worden de nieuwe bussen voor het eerst ingezet op U-OV lijn 1 in Utrecht. Met ingang van de zomerdienstregeling volgend jaar is de lijn helemaal energieneutraal en duurzaam.

Een nieuwe oplaadtechniek zorgt ervoor dat lijn 1, zonder de dienstregeling aan te passen, op eindpunt Vechtsebanen tussentijds kan opladen. Dat gebeurt met een zogenoemde ‘reversed pantograaf’: een stroomafnemer die neerdaalt op de bus. Zo hoeft er niet op elke bus een pantograaf geplaatst te worden, maar is alleen een stroomontvanger nodig. Een hele grote batterij in de bus is hierdoor niet nodig, zodat er meer ruimte overblijft voor de passagiers. Voor de energievoorziening wordt Nederlandse windenergie gebruikt.

De batterij kan naast laden ook ontladen. In de avonduren als er een piek is in de stroomafname op het energienet, worden de bussen gebruikt om de stroom eruit te halen. Hierdoor is er minder stroom nodig vanuit het publieke net.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.