Digitale halte-informatieborden nog altijd favoriet boven apps

Vier van de tien ov-reizigers verkiezen een app boven en digitaal informatiebord bij de halte (DRIS). Maar ook vinden de meeste reizigers dat zo’n DRIS eigenlijk bij ieder bushalte zou moeten hangen.

Binnen CROW-NDOV werken vervoerders, ov-autoriteiten en loketten samen aan het beschikbaar stellen van brondata van/over het openbaar vervoer. De organisatie meet onder andere de gebruikerservaring van reizigers bij haltes met DRIS.

Nu nog wordt 52% van de reizigers bij voorkeur geïnformeerd via DRIS-panelen. Maar 43% wordt liever geïnformeerd door middel van een app.
Zeeland is daarin een uitzondering. In deze regio wordt 77% van de reizigers bij voorkeur geïnformeerd door middel van een DRIS-display. Opvallend is dat Zeeland alleen bij knooppunten (zoals stations) DRIS-panelen heeft geplaatst.

Toch vindt 83% van de reizigers dat elke bushalte een DRIS-display moet krijgen. Op dit moment bepalen ov-autoriteiten afzonderlijk op welke haltes DRIS-displays geplaatst worden. Over het algemeen worden DRIS-panelen geplaatst bij knooppunten en hoogwaardige ov-lijnen. Ondanks dat er steeds meer apps zijn die de reiziger van actuele reisinformatie voorzien, neemt het totaal aantal displays neemt Nederland nog steeds toe. Momenteel telt Nederland ruim 6000 displays.

DRIS is een belangrijk medium bij het informeren van reizigers over vertraging en verstoring. Informatie over vertraging scoort al jaren slecht in de Klantenbarometer, aldus NDOV. Uit de doorlopende enquêtes die NDOV uitvoert blijkt echter dat reizigers de informatievoorziening bij vertraging op haltes met DRIS ruim voldoende waarderen, met een gemiddelde van een 7,5.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Digitale halte-informatieborden nog altijd favoriet boven apps - VerkeersNet

Digitale halte-informatieborden nog altijd favoriet boven apps

Vier van de tien ov-reizigers verkiezen een app boven en digitaal informatiebord bij de halte (DRIS). Maar ook vinden de meeste reizigers dat zo’n DRIS eigenlijk bij ieder bushalte zou moeten hangen.

Binnen CROW-NDOV werken vervoerders, ov-autoriteiten en loketten samen aan het beschikbaar stellen van brondata van/over het openbaar vervoer. De organisatie meet onder andere de gebruikerservaring van reizigers bij haltes met DRIS.

Nu nog wordt 52% van de reizigers bij voorkeur geïnformeerd via DRIS-panelen. Maar 43% wordt liever geïnformeerd door middel van een app.
Zeeland is daarin een uitzondering. In deze regio wordt 77% van de reizigers bij voorkeur geïnformeerd door middel van een DRIS-display. Opvallend is dat Zeeland alleen bij knooppunten (zoals stations) DRIS-panelen heeft geplaatst.

Toch vindt 83% van de reizigers dat elke bushalte een DRIS-display moet krijgen. Op dit moment bepalen ov-autoriteiten afzonderlijk op welke haltes DRIS-displays geplaatst worden. Over het algemeen worden DRIS-panelen geplaatst bij knooppunten en hoogwaardige ov-lijnen. Ondanks dat er steeds meer apps zijn die de reiziger van actuele reisinformatie voorzien, neemt het totaal aantal displays neemt Nederland nog steeds toe. Momenteel telt Nederland ruim 6000 displays.

DRIS is een belangrijk medium bij het informeren van reizigers over vertraging en verstoring. Informatie over vertraging scoort al jaren slecht in de Klantenbarometer, aldus NDOV. Uit de doorlopende enquêtes die NDOV uitvoert blijkt echter dat reizigers de informatievoorziening bij vertraging op haltes met DRIS ruim voldoende waarderen, met een gemiddelde van een 7,5.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.