De bus opnieuw uitgevonden?

Hightech bedrijven doen hun best nieuwe ov-concepten te bedenken. Maar dat valt nog niet mee.

Het begon een paar jaar geleden met een service als Bridj, die in Boston van start ging. Via een app kon de 12 persoonsbus worden opgeroepen. De route van de bussen werd bepaald door data uit allerlei databestanden te combineren. Daar rolden routes uit die meermalen, of soms een enkele maal, per dag werden gereden. Maar kennelijk was het systeem niet lonend, want onlangs hield Bridj op te bestaan.

Ook Uber testte een soortgelijk concept in San Francisco. Het idee was dat Uberchauffeurs de klanten niet bij de voordeur oppikten, maar bij vaste haltes. Ook met dat plan kreeg men geen vaste voet aan de grond.

Lyft, de concurrent van Uber, gaat het nu opnieuw proberen. Ook in San Francisco en in Chicago gaan Lyft chauffeurs vaste haltes langsrijden om passagiers op te pikken. De dienst rijdt alleen in de spitsuren.

Dichter bij huis rijdt in Londen de Citymapper Smartbus deze maand een paar dagen op proef. Citymapper is leverancier van software om ov-data te analyseren en ontdekte dat er de nodige gaten zaten in de reguliere ov-dienstregeling. Genoeg om kleinere bussen op bepaalde uren een vaste route te laten rijden. De busjes zijn van alle gemakken voorzien, zoals een oplaadmogelijkheid voor de smartphone en uitgebreide informatieschermen. Via een app kan men zien waar de bus zich bevindt. Als de proef slaagt, wil het bedrijf op meer plaatsen Smartbussen gaan inzetten. Daarbij zal men wel rekening moeten houden met het feit dat de huidige ov-wetgeving nog de nodige drempels opwerpt, zo laat Transport for London weten.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.