
Metropoolregio besluit tot inbesteden bus HTM en RET
HTM en RET blijven ook na december 2019 het busvervoer verzorgen in respectievelijk Den Haag en Rotterdam.
Dit hebben de 23 gemeenten in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag besloten. De komende periode werken de partijen de nieuwe busconcessies tot in detail uit. Medio juli 2018 wordt op basis van deze uitwerking het gunningsbesluit genomen.
Dat betekent dat de ov-bedrijven tot 2034 het busvervoer blijven verzorgen.
HTM en RET voldoen aan de drie inbestedingsvoorwaarden die de Metropoolregio Rotterdam Den Haag heeft gesteld. Eén hiervan is de invoering van schone bussen. HTM komt in 2018 – voor de start van de nieuwe concessie – met een pilot van 8 elektrische bussen. De gefaseerde transitie naar 100% zero-emissie verloopt in drie stappen: 17 bussen in 2021, 45 bussen in 2024 en 53 bussen in 2025.
RET schaft bij de start van de concessie110 hybride bussen aan. De transitie naar 100% zero-emissie bussen verloopt in vier stappen: 55 bussen in 2020, 50 bussen in 2022, 50 bussen in 2025 en de laatste 110 bussen uiterlijk in 2030.
Ook aan de andere twee voorwaarden hebben de vervoerbedrijven voldaan aldus de Metropoolregio: een marktconforme prijs voor een gelijkblijvend vervoeraanbod en innovaties om de klanttevredenheid te verhogen. Zo komt er in alle RET-bussen nieuwe OV-chipkaartapparatuur die ook geschikt is voor mobiel betalen, USB oplaadpunten, Wifi en meertalige reisinformatie. In de bussen van HTM zit al de apparatuur waarmee reizigers met hun telefoon kunnen betalen. Ook worden de HTM-bussen geschikt gemaakt voor betalen met de bankpas en de nieuwe bussen zijn uitgerust met Wifi. Verder gaat HTM een pilot uitvoeren met digitale haltepanelen.