Bus wordt opgeladen via de bovenleiding van de tram

Den Haag en Utrecht krijgen de primeur van een innovatieve vorm van openbaar vervoer die nog niet eerder in Nederland is getoond. Het Haagse openbaarvervoerbedrijf HTM en de provincie Utrecht testen de ‘rijdende batterij’.

Ze doen dit in samenwerking met de Utrechtse vervoerder U-OV. De ‘rijdende batterij’ is een elektrische bus die zich in stilstand snel oplaadt nabij de bovenleiding van de tram. In juni in Utrecht te zien op de stadsbuslijn 2.

Deze unieke combinatie van bus en tram kan sneller worden ingevoerd dan traditioneel elektrisch busvervoer. Dit komt omdat het bestaande stroomnetwerk van de tram wordt gebruikt. Bovendien is minder geld nodig voor het vlot realiseren van schoon en uitstootvrij openbaar vervoer, aldus de beide gemeenten.

Den Haag en Utrecht lenen zich bij uitstek voor een experiment met deze e-bus, omdat in deze steden een geschikt tramnetwerk beschikbaar is.

De e-bus vraagt geen hoge investeringen en lange bouwtijd voor speciale laadstations, zoals dat gebruikelijk is bij het elektrisch busvervoer. De e-bus is namelijk voorzien van een pantograaf die binnen 8 minuten de benodigde stroom aftapt van een laadstation dat nabij het tramnetwerk snel gerealiseerd kan worden.

In tegenstelling tot trolleybussen rijdt het voertuig los van de bovenleiding dankzij het ingebouwde pakket accu’s. Deze batterij en laadtechniek zijn ontwikkeld door het technologieconcern Siemens en moeten garant staan voor een actieradius van circa 50 kilometer. Bij het laden kan de bus de overtollige remenergie gebruiken die trams teruggeven aan de bovenleiding. Zowel trams als bussen profiteren op deze manier beter van de beschikbare energie.

HTM, provincie Utrecht en U-OV hebben voor deze proef een e-bus van dit type laten overkomen van de Wiener Linien in Wenen. In deze Oostenrijkse stad worden deze voertuigen sinds 2012 ingezet op twee stadslijnen. In Den Haag wordt de bus onder meer getest op het traject tussen station Den Haag Centraal en het Norfolkterrein in Scheveningen. Vervolgens verplaatst de proef zich naar Utrecht, waar U-OV deze e-bus inzet tussen 19-30 juni in de stadsdienst op Museumlijn 2. Reizigers kunnen in deze periode zelf ervaren hoe het is om van dit bijzondere voertuig gebruik te maken.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Bus wordt opgeladen via de bovenleiding van de tram - VerkeersNet

Bus wordt opgeladen via de bovenleiding van de tram

Den Haag en Utrecht krijgen de primeur van een innovatieve vorm van openbaar vervoer die nog niet eerder in Nederland is getoond. Het Haagse openbaarvervoerbedrijf HTM en de provincie Utrecht testen de ‘rijdende batterij’.

Ze doen dit in samenwerking met de Utrechtse vervoerder U-OV. De ‘rijdende batterij’ is een elektrische bus die zich in stilstand snel oplaadt nabij de bovenleiding van de tram. In juni in Utrecht te zien op de stadsbuslijn 2.

Deze unieke combinatie van bus en tram kan sneller worden ingevoerd dan traditioneel elektrisch busvervoer. Dit komt omdat het bestaande stroomnetwerk van de tram wordt gebruikt. Bovendien is minder geld nodig voor het vlot realiseren van schoon en uitstootvrij openbaar vervoer, aldus de beide gemeenten.

Den Haag en Utrecht lenen zich bij uitstek voor een experiment met deze e-bus, omdat in deze steden een geschikt tramnetwerk beschikbaar is.

De e-bus vraagt geen hoge investeringen en lange bouwtijd voor speciale laadstations, zoals dat gebruikelijk is bij het elektrisch busvervoer. De e-bus is namelijk voorzien van een pantograaf die binnen 8 minuten de benodigde stroom aftapt van een laadstation dat nabij het tramnetwerk snel gerealiseerd kan worden.

In tegenstelling tot trolleybussen rijdt het voertuig los van de bovenleiding dankzij het ingebouwde pakket accu’s. Deze batterij en laadtechniek zijn ontwikkeld door het technologieconcern Siemens en moeten garant staan voor een actieradius van circa 50 kilometer. Bij het laden kan de bus de overtollige remenergie gebruiken die trams teruggeven aan de bovenleiding. Zowel trams als bussen profiteren op deze manier beter van de beschikbare energie.

HTM, provincie Utrecht en U-OV hebben voor deze proef een e-bus van dit type laten overkomen van de Wiener Linien in Wenen. In deze Oostenrijkse stad worden deze voertuigen sinds 2012 ingezet op twee stadslijnen. In Den Haag wordt de bus onder meer getest op het traject tussen station Den Haag Centraal en het Norfolkterrein in Scheveningen. Vervolgens verplaatst de proef zich naar Utrecht, waar U-OV deze e-bus inzet tussen 19-30 juni in de stadsdienst op Museumlijn 2. Reizigers kunnen in deze periode zelf ervaren hoe het is om van dit bijzondere voertuig gebruik te maken.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.