dienstregeling

NS en ProRail gaan tien-minuten-dienstregeling testen

Foto: archief Verkeersnet.nl

NS en ProRail gaan vanaf 6 september iedere woensdag testen met zes intercity’s per uur tussen Amsterdam, Utrecht, ‘s-Hertogenbosch en Eindhoven. Dat betekent dat reizigers tussen deze steden elke tien minuten met een Intercity kunnen reizen.

Deze testen dienen als voorbereiding op de nieuwe dienstregeling in december, wanneer treinreizigers op dit traject élke dag kunnen kiezen uit zes treinen per uur.

Achter de schermen brengt de uitbreiding van het aantal treinen grote veranderingen met zich mee. Tot aan de start van de nieuwe dienstregeling is de woensdag daarom 14 keer ‘testdag’. De extra treinen en de gewijzigde vertrektijden zijn vanaf half augustus te vinden in de reisplanner.

Van vier naar zes Intercity’s per uur betekent  voor veel reizigers minder lang wachten en vaker een zitplaats. Tijdens het testrijden kunnen er door de inzet van extra treinen al meer reizigers mee. Bij de start van de nieuwe dienstregeling in december verwachten NS en Prorail 15% meer capaciteit te bieden.

NS en ProRail zijn al jaren bezig met de voorbereidingen op de toename van Intercity’s op de drukste trajecten van Nederland. Aan de proef in september is jarenlange voorbereiding vooraf gegaan. ProRail heeft de afgelopen 5 jaar geïnvesteerd in het upgraden en uitbreiden van de infrastructuur zodat het mogelijk is met meer treinen per uur te rijden. Dan gaat het bijvoorbeeld om het verlengen van perrons, het vervangen van overwegen door ongelijkvloerse kruisingen en het vernieuwen van spoor, wissels en seinen. ProRail en NS hebben ook gezamenlijke simulaties en trainingen gehouden om het personeel (waaronder treinverkeersdienstleiders, machinisten en conducteurs) te laten testen en wennen aan de nieuwe dienstregeling Die moeten bijvoorbeeld op exact de juiste plaats langs het perron stoppen, reizigers soepel laten instappen en op de seconde nauwkeurig fluiten en vertrekken.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

NS en ProRail gaan tien-minuten-dienstregeling testen - VerkeersNet
dienstregeling

NS en ProRail gaan tien-minuten-dienstregeling testen

Foto: archief Verkeersnet.nl

NS en ProRail gaan vanaf 6 september iedere woensdag testen met zes intercity’s per uur tussen Amsterdam, Utrecht, ‘s-Hertogenbosch en Eindhoven. Dat betekent dat reizigers tussen deze steden elke tien minuten met een Intercity kunnen reizen.

Deze testen dienen als voorbereiding op de nieuwe dienstregeling in december, wanneer treinreizigers op dit traject élke dag kunnen kiezen uit zes treinen per uur.

Achter de schermen brengt de uitbreiding van het aantal treinen grote veranderingen met zich mee. Tot aan de start van de nieuwe dienstregeling is de woensdag daarom 14 keer ‘testdag’. De extra treinen en de gewijzigde vertrektijden zijn vanaf half augustus te vinden in de reisplanner.

Van vier naar zes Intercity’s per uur betekent  voor veel reizigers minder lang wachten en vaker een zitplaats. Tijdens het testrijden kunnen er door de inzet van extra treinen al meer reizigers mee. Bij de start van de nieuwe dienstregeling in december verwachten NS en Prorail 15% meer capaciteit te bieden.

NS en ProRail zijn al jaren bezig met de voorbereidingen op de toename van Intercity’s op de drukste trajecten van Nederland. Aan de proef in september is jarenlange voorbereiding vooraf gegaan. ProRail heeft de afgelopen 5 jaar geïnvesteerd in het upgraden en uitbreiden van de infrastructuur zodat het mogelijk is met meer treinen per uur te rijden. Dan gaat het bijvoorbeeld om het verlengen van perrons, het vervangen van overwegen door ongelijkvloerse kruisingen en het vernieuwen van spoor, wissels en seinen. ProRail en NS hebben ook gezamenlijke simulaties en trainingen gehouden om het personeel (waaronder treinverkeersdienstleiders, machinisten en conducteurs) te laten testen en wennen aan de nieuwe dienstregeling Die moeten bijvoorbeeld op exact de juiste plaats langs het perron stoppen, reizigers soepel laten instappen en op de seconde nauwkeurig fluiten en vertrekken.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.