NS biedt alternatief voor auto met SnappCar en Uber

dienstregelingNS gaat samenwerken met mobiliteitsaanbieders SnappCar en Uber in de hoop het particuliere autobezit terug te dringen. De drie partijen starten een tijdelijke campagne waarmee enkele Amsterdammers een NS Business Card en een budget van Uber en SnappCar krijgen.

Deze #DitchYourKeys-campagne begint op 15 september en eindigt al op 22 september. In de campagne wordt gekeken of mensen overgehaald kunnen worden om hun eigen auto te laten staan en in plaats daarvan gebruikmaken van andere modaliteiten. “Wij willen mensen helpen om vrij te reizen op de manier die op dat moment het beste bij ze past”, aldus president-directeur Roger van Boxtel van NS.

European Mobility Week

De drie partijen werken samen in het kader van de European Mobility Week, met dit jaar als thema schone, gedeelde en intelligente mobiliteit. Geïnteresseerden in de proef kunnen zich nog aanmelden en daaruit worden enkele deelnemers gekozen. Zij ruilen een week lang hun autosleutels in voor een tegoed voor de apps Uber en SnappCar en een NS Business Card voor OV, Greenwheels en de OV-fiets. “Het idee dat mensen kiezen voor óf de auto óf de trein is achterhaald”, vertelt Van Boxtel.

De reden voor deze campagne is een internationaal onderzoek. Hieruit bleek dat ruim tweederde van de Amsterdammers deze ‘mobilty apps’ als alternatief ziet voor eigen autobezit én data van Uber. Die informatie heeft uitgewezen dat een kwart van alle ritten in de ochtendspits in Amsterdam bij een van de NS-treinstations begint of eindigt.

“Wij zien en horen dat steeds meer inwoners van Amsterdam open staan voor een toekomst zonder een eigen auto”, aldus Thijs Emondts, topman bij Uber Nederland. “Het gebruik van apps zoals Uber, in combinatie met onder andere het openbaar vervoer, verbetert luchtkwaliteit, vermindert verkeerscongestie en geeft ruimte terug aan de stad doordat er minder parkeerplekken nodig zijn.”


Mail de redactie

MEER OVER DIT ONDERWERP