‘Onmogelijk dat lijnbus in de toekomst verdwijnt’

De conventionele lijnbus met een vaste dienstregeling heeft nog toekomst. Dat concluderen verschillende sprekers op het congres van de Internationale Organisatie voor Openbaar Vervoer (UTIP) op Busworld in Kortrijk deze week.

Meerdere sprekers ontkennen niet dat de ontwikkelingen in het OV voor uitdagingen zorgen, maar ze zijn in principe positief. “Bussen gaan nog steeds een glansrijke toekomst tegemoet”, meent key note speaker Alok Jain, de topman van Trans-Consult Asia, een consultantbureau dat zich specialiseert in Verkeer en Openbaar vervoer.

Enorme congestieproblemen

Jain is absoluut geen voorstander van individueel vervoer. Hij zei dat in reactie op Nikolaus von Peter, afgevaardigde van de Europese Commissie. Die pleitte voor een ‘volledig geïntegreerd systeem’ met ‘individueel én collectief transport.’ Volgens Jain is privaat autobezit de oorzaak van de enorme congestieproblemen in de meeste grote steden in Azië en Europa.

“Het OV wordt
niet in de
vergetelheid
geduwd

Maar zelfs áls individueel transport verder zou nemen, vreest hij niet voor het voortbestaan van het openbaar vervoer. “Het OV wordt niet in de vergetelheid geduwd”, stelt de topman, die veel onderzoek heeft gedaan naar de mogelijkheden van SMART mobility, data en het Internet of Things. “Het is wiskundig en natuurkundig onmogelijk dat het collectief openbaar vervoer zal verdwijnen. Je zult altijd duizenden mensen per dag moeten vervoeren en dat kan niet als zij allemaal in hun eigen auto stappen.”

Wel is hij het eens met de Von Peter dat vervoerders en concessieverleners zo snel mogelijk moeten inspelen op de innovaties. In Hongkong wordt dat al gedaan en met succes. “Elke vervoerder in Hongkong maakt nu winst en opereert zonder subsidie”, aldus Jain. Door het gebruik van data en slimme sensoren op de bussen, hebben de vervoerders de reizigerservaring kunnen verbeteren en de inzet van de bussen en de roostering kunnen optimaliseren.

Kosten dalen

Ook kunnen ze beter inspelen op onderhoudswerkzaamheden aan de bussen. Die robotisering en digitalisering zorgden er volgens Jain voor dat de kosten voor vervoerders daalden met 20 tot soms wel 30 procent. Jain: “Het busvervoer heeft zeker een mooie toekomst en we hoeven ook niet bang te zijn dat bussen in de toekomst gaan verdwijnen.”

“Deze problemen
zijn niet uniek
voor Londen

Soms zíjn bussen ook de enige optie, beschrijft John Barry, hoofd Netwerkontwikkeling van het Britse Transport for London (TfL). Hij schetst hoe het verkeer in Londen al jarenlang steeds verder vastloopt. Extra asfalt aanleggen is vanwege ruimtegebrek geen optie, en het uitbreiden van rail is ook lastig. De metrostations hebben namelijk hun capaciteit al bereikt en het vergroten van deze stations is niet alleen heel duur, maar ook erg ingewikkeld.

Uitdagingen

Daar komt nog bij dat in Londen steeds minder geld beschikbaar is voor het vervoer en dat alle verbeteringen aan het OV gedaan moeten worden, terwijl er nauwelijks extra financiën beschikbaar zijn. “We worden geconfronteerd met uitdagingen door gebrek aan voldoende capaciteit en het gebrek aan geld”, zegt Barry. “Dit zijn problemen die niet uniek zijn voor Londen, maar ongetwijfeld door alle OV-bedrijven herkend worden.”

Om Londen toch bereikbaar te houden, zet de vervoerder veel in op het verbeteren van loop- en fietsvoorzieningen, maar ook op een verbetering van het busnetwerk. TfL merkte dat lijnbussen pas echt een aantrekkelijke optie zijn, als de frequentie is vastgesteld op minimaal één bus per twaalf minuten. Barry: “Het is belangrijk dat mensen geen rekening hoeven te houden met een dienstregeling”

(Tekst gaat verder onder de foto)

Bovendien wil TfL dat de dienstregeling écht betrouwbaar is. Door alle congestieproblemen in Londen is dat geen gemakkelijke opgave. Maar door de lijnen niet te lang te maken, blijft het risico op vertragingen beperkt. Het belangrijkste is dat TfL constant het busnetwerk blijft bekijken en analyseert om het beter te maken. Barry: “De verwachtingen van mensen voor wat wij kunnen doen met OV zullen maar blijven toenemen. Daar moeten wij dus op inspelen.”

Zelfrijdende bussen

Maar hoe zit het dan met de komst van zelfrijdende bussen? EC-afgevaardigde Von Peter waarschuwde dat vervoerders en overheden ontwikkelingen als deze niet kunnen en niet moeten tegenhouden. “We moeten altijd vooruitdenken op ontwikkelingen; zelfs als ze pas over een paar jaar komen.” Dat betekent volgens hem ook dat medewerkers en vakbonden meegenomen moeten worden in de ontwikkelingen. Hij ziet dat zij veel innovaties afwijzen, uit vrees voor massale werkeloosheid.

Volgens consultant Jain zal hier echter geen sprake van zijn. Een bus besturen is niet de enige taak van chauffeurs, ze zijn ook verantwoordelijk voor klantervaring én voor veiligheid, stelt hij. “Ik ken chauffeurs die levens hebben gered en hebben geholpen bij bevallingen. Kunnen we echt een bus met 50 mensen laten rijden zonder chauffeur, die eindverantwoordelijk is?”

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.