
Deeltaxi start-up Abel stopt door overcapaciteit op Amsterdamse taximarkt
Abel stopt zaterdag met het aanbieden van deeltaxiritten. De enorme concurrentie en overcapaciteit op de Amsterdamse taximarkt doen de taxi start-up, twee jaar na de lancering, de das om. Abel is sinds 2016 actief in de regio Amsterdam. Klanten kunnen bij een bedrijf een stoel in een voertuig boeken, in plaats van een hele taxi. Dat vertaalt zich in een lager tarief. Onderweg kunnen er anderen in- en uitstappen, waardoor dat voertuig optimaal wordt benut.
Zakelijke markt
Sinds begin dit jaar was het voor Abel-chauffeurs ook mogelijk om franchisenemer te worden. En nog wat recenter werd de mogelijkheid ingevoerd om ritten vooruit te boeken, in plaats van alleen direct. Daarmee wilde Abel ook de zakelijke markt gaan bedienen.
Na het goede eerste jaar gaf investeerder Transdev, het bedrijf achter onder andere Connexxion, groen licht voor een vervolg van de start-up. Daar komt nu echter een einde aan. De belangrijkste reden is de “hevige concurrentie en overcapaciteit” op de Amsterdamse taximarkt.
Technologisch platform
Abel is niet helemaal ten dode opgeschreven, benadrukt Transdev. Het bedrijf gaat verder met het technologisch platform dat onder Abel ligt. Alle kennis en ervaring die opgedaan is met vraaggestuurd vervoer, past Transdev toe bij Breng flex in Arnhem/Nijmegen, en twee nieuwe initiatieven Bravo flex in Helmond en AML flex in Amselland Meerlanden. Internationaal wordt het Abel-concept ook toegepast in Florida als Hart Hyperlink en in Sydney met Transdev Link.