Tranzer: plannen, boeken en betalen in één app

Reizigers kunnen sinds vorige week terecht bij Tranzer. Via deze app kunnen zij hun rit plannen, boeken en meteen betalen. 200 taxibedrijven én vervoerders NS, Connexxion, RET en EBS zijn al aangesloten.

Tranzer toont de beste reisopties in Nederland, waarna reizigers zelf een keuze kunnen maken. Ook afrekenen kan onmiddellijk. De ontwikkelaars sorteren alvast voor op Mobility as a Service (MaaS). Echter, nu is de app nog niet voor iedereen nuttig. Tranzer is eerder een oplossing voor wie geen OV-chipkaart heeft of voor wie het aantal reisopties in Nederland erg onoverzichtelijk is – voor incidentele reizigers of toeristen bijvoorbeeld.

Kleine vergoeding

Gebruikers betalen per transactie een kleine vergoeding: 0,50 euro voor afrekening met iDeal en 0,75 euro bij gebruik van creditcard. Dit geld gebruiken de ontwikkelaars om het bedrijf in de lucht te houden; ze krijgen namelijk geen vergoeding van de vervoerders.

200 taxibedrijven én vervoerders NS, Connexxion, RET en EBS zijn al aangesloten. De ontwikkelaars van Tranzer zijn met andere vervoerders in gesprek; zij sluiten naar verwachting snel aan. Zo komt GVB er in januari al bij en in februari volgen nog zo’n 500 taxibedrijven. Er lopen ook gesprekken met FlixBus en diverse fietsverhuurders. De ontwikkelaars hebben ook ambities om over de grens te gaan, zodat reizigers hun reis door heel Europa kunnen boeken. Dat moet mogelijk worden door samen te werken met LeasePlan, Transdev en KLM.

Wereldwijd schaalbaar

Het is de bedoeling om in deze app zoveel mogelijk vormen van vervoer en reisopties toe te voegen. “Wij geloven in een toekomst waarbij je kan reizen met alle vormen van openbaar vervoer via één app”, vertelt Tranzer-oprichter Paul Rooijmans. “We bieden een oplossing die wereldwijd schaalbaar, eenvoudig, snel en eerlijk is. De reiziger kan zonder verschillende apps te downloaden direct gaan reizen.”

De vervoerders die nu al zijn aangesloten, zijn enthousiast over het idee. “Wij werken graag samen met innovatieve partijen die ervoor zorgen dat het reizen met de trein nog eenvoudiger en laagdrempeliger wordt”, aldus Hans Peters, commercieel directeur van NS. “De oplossing van Tranzer geeft hier een goede invulling aan.”

Extra mogelijkheid

De RET is net zo positief. “De RET sluit graag aan bij innovaties die het gebruik van het OV nog makkelijker maken”, vertelt directeur Maurice Unck. “Met deze app bieden wij onze reizigers de extra mogelijkheid om via hun telefoon een kaartje voor hun tram- of busrit te kopen. In de loop van 2018 passen we onze metropoortjes aan, zodat ook onze metroreizigers dan gebruik kunnen maken van deze service.”

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VERKEERSNET.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.