Testen met zelfrijdende personentreinen op komst in Groningen

ProRail wil volgend jaar zelfrijdende personentreinen testen op het spoor in Groningen. Volgens de spoorbeheerder heeft autonoom rijden op het spoor veel voordelen, waaronder de mogelijkheid om treinen dichter op elkaar te laten rijden. ProRail doet nu samen met een aantal spoorvervoerders en de provincie Groningen vooronderzoek voor de proeven.

De werking van het nieuwe systeem ATO staat centraal in het onderzoek. ATO is de afkorting van Automatic Train Operation. Het systeem bestaat uit vier verschillende niveau’s: afhankelijk van het niveau dat wordt gekozen, worden de handelingen die de machinist moet doen ‘een beetje’ tot ‘volledig’ geautomatiseerd. Om ATO te implementeren, moet overigens flink wat gebeuren – zowel op en rond het spoor, als in het materieel.

Voordelen

Het systeem heeft verschillende voordelen, denkt ProRail. Zo verwacht de spoorbeheerder dat treinen die uitgerust zijn met ATO, dichter op elkaar kunnen rijden waardoor de capaciteit op het spoor wordt vergroot. In Groningen wil ProRail onderzoeken of met het systeem een extra trein per uur aan de dienstregeling kan worden toegevoegd.

Naast zelfrijdende personentreinen, wil ProRail zelfrijdende goederentreinen testen. Dat moet gebeuren op de Betuweroute.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VERKEERSNET.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.