NS wil op nog twee trajecten tienminutentreinen

De NS wil ook hoogfrequent gaan rijden tussen Schiphol en Nijmegen. En tussen Breda en Eindhoven. Dat betekent dat er zes in plaats van vier intercity’s per uur gaan rijden, zoals ook al gebeurt tussen Amsterdam en Eindhoven. De tienminuten-dienstregeling tussen Schiphol en Nijmegen moet voor 2022 ingaan, die tussen Breda en Eindhoven voor 2025.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat maakt hier 43,3 miljoen euro voor vrij, schreef staatssecretaris Stientje van Veldhoven woensdag in een brief aan de Tweede Kamer. De NS draagt 27 miljoen euro bij.

Aanleiding voor de extra intercity’s is de drukte in de trein, melden NS en spoorbeheerder ProRail. Op het traject Schiphol – Nijmegen zijn de treinen in de spits tussen Utrecht en Amsterdam Bijlmer en tussen Ede-Wageningen en Utrecht overvol. Datzelfde geldt voor het stuk tussen Tilburg en Eindhoven op het tweede genoemde traject. Met het groeiend aantal reizigers op deze trajecten zal dit probleem toenemen, verwacht beide bedrijven.

Infrastructuur aanpassen

Voordat op de trajecten Schiphol, Utrecht, Arnhem en Nijmegen en Breda – Eindhoven zes treinen per uur kunnen rijden, moet de infrastructuur worden aangepast. ProRail schreef eerder in januari een marktconsultatie uit in opdracht van de provincie Gelderland voor een uitbreiding van een perron op Arnhem. De capaciteit van dit perron is ontoereikend om te starten met spoorboekloos rijden. Ook moeten er een inhaalspoor bij Diebergen-Zeist, een keerspoor bij Ede-Wageningen en een vierde perronspoor op Tilburg aangelegd worden.

Deze infrastructuurprojecten vloeien voort uit het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Hierin staat hoe het spoorwegnet geschikt gemaakt moet worden voor de huidige én toekomstige vraag van vervoerders en reizigers.

Eerste tienminutentrein

De vervoerder is in december vorig jaar gestart met de eerste ‘tienminutentrein’ op het traject tussen Amsterdam en Eindhoven via Utrecht. De NS maakte onlangs bekend dat de zes intercity’s per uur tussen Amsterdam en Eindhoven een hoge punctualiteit hebben. “Opmerkelijk,” schrijft een woordvoerder van de NS, “omdat vooraf rekening werd gehouden met kinderziektes en meer impact door incidenten vanwege het grote aantal treinen dat nu op deze lijn rijdt.”

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Carlijn Kruidhof

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS wil op nog twee trajecten tienminutentreinen - VerkeersNet

NS wil op nog twee trajecten tienminutentreinen

De NS wil ook hoogfrequent gaan rijden tussen Schiphol en Nijmegen. En tussen Breda en Eindhoven. Dat betekent dat er zes in plaats van vier intercity’s per uur gaan rijden, zoals ook al gebeurt tussen Amsterdam en Eindhoven. De tienminuten-dienstregeling tussen Schiphol en Nijmegen moet voor 2022 ingaan, die tussen Breda en Eindhoven voor 2025.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat maakt hier 43,3 miljoen euro voor vrij, schreef staatssecretaris Stientje van Veldhoven woensdag in een brief aan de Tweede Kamer. De NS draagt 27 miljoen euro bij.

Aanleiding voor de extra intercity’s is de drukte in de trein, melden NS en spoorbeheerder ProRail. Op het traject Schiphol – Nijmegen zijn de treinen in de spits tussen Utrecht en Amsterdam Bijlmer en tussen Ede-Wageningen en Utrecht overvol. Datzelfde geldt voor het stuk tussen Tilburg en Eindhoven op het tweede genoemde traject. Met het groeiend aantal reizigers op deze trajecten zal dit probleem toenemen, verwacht beide bedrijven.

Infrastructuur aanpassen

Voordat op de trajecten Schiphol, Utrecht, Arnhem en Nijmegen en Breda – Eindhoven zes treinen per uur kunnen rijden, moet de infrastructuur worden aangepast. ProRail schreef eerder in januari een marktconsultatie uit in opdracht van de provincie Gelderland voor een uitbreiding van een perron op Arnhem. De capaciteit van dit perron is ontoereikend om te starten met spoorboekloos rijden. Ook moeten er een inhaalspoor bij Diebergen-Zeist, een keerspoor bij Ede-Wageningen en een vierde perronspoor op Tilburg aangelegd worden.

Deze infrastructuurprojecten vloeien voort uit het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Hierin staat hoe het spoorwegnet geschikt gemaakt moet worden voor de huidige én toekomstige vraag van vervoerders en reizigers.

Eerste tienminutentrein

De vervoerder is in december vorig jaar gestart met de eerste ‘tienminutentrein’ op het traject tussen Amsterdam en Eindhoven via Utrecht. De NS maakte onlangs bekend dat de zes intercity’s per uur tussen Amsterdam en Eindhoven een hoge punctualiteit hebben. “Opmerkelijk,” schrijft een woordvoerder van de NS, “omdat vooraf rekening werd gehouden met kinderziektes en meer impact door incidenten vanwege het grote aantal treinen dat nu op deze lijn rijdt.”

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Carlijn Kruidhof

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.