Vanaf 2025 flink meer treinen tussen Den Haag en Rotterdam

Op het spoortraject Den Haag – Rotterdam moeten vanaf 2025 flink meer treinen gaan rijden: acht intercity’s en zes sprinters per uur per richting. Dat betekent dat er elke vijf minuten eentje vertrekt. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat trekt hier ruim 300 miljoen euro voor uit. De uitbreiding is volgens het ministerie nodig om de groeiende groep reizigers ook in de toekomst te kunnen bedienen.

Om dit mogelijk te maken, moet het aantal sporen tussen Rijswijk en Delft-Zuid uitgebreid worden van twee naar vier. Nu de spoortunnel in Delft af is, kan de capaciteit op het spoor flink worden vergroot. Naast uitbreiding van het spoor, worden ook stations op het traject zo aangepast dat treinen sneller kunnen aankomen en vertrekken.

Stapsgewijs

De aanpak van het spoortraject Den Haag-Rotterdam is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Hier vanuit worden stapsgewijs de drukste spoortrajecten in Nederland geschikt gemaakt voor intensievere benutting.

Het eerste project is de ‘tienminutentrein’, die sinds afgelopen december op het traject tussen Amsterdam en Eindhoven rijdt. NS en ProRail kondigden onlangs aan ook hoogfrequent gaan rijden tussen Schiphol en Nijmegen en tussen Breda en Eindhoven. Dat betekent dat er zes in plaats van vier intercity’s per uur ingezet worden. De tienminutentreinen tussen Schiphol en Nijmegen moeten voor 2022 gaan rijden, die tussen Breda en Eindhoven moeten voor 2025 het spoor op.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VERKEERSNET.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.