Nieuw vervoersnetwerk Publiek Vervoer moet uitgroeien tot MaaS-pilot

Harald Bouman (voorzitter interim bestuur) en Reina de Lange (secretaris Klankbordgroep) verrichten starthandeling. FOTO Publiek Vervoer

Vervoersnetwerk Publiek Vervoer Groningen Drenthe is deze week gestart. Onder het netwerk valt het wmo-vervoer, leerlingenvervoer, participatiewetvervoer, de hubtaxi, de buurtbus en het lokaal vervoer in de 35 gemeenten in de provincies. Belangrijk uitgangspunt is een betere afstemming tussen deze vervoersvormen en het reguliere openbaar vervoer. Het netwerk moet uitgroeien tot een van de zeven Mobility as a Service-pilots.

De eerste vervoerscontracten zijn maandag ingegaan, het leerlingenvervoer volgt in augustus. De contracten zijn, zo werd eind vorig jaar bekend, gegund aan Taxi Nuis, UVO, Connexxion, De Grooth en DVG met franchisenemers TCZ en Taxi Dorenbos. Ieder is voor een eigen gebied verantwoordelijk. Het gaat om de grootste aanbesteding in z’n soort, stelt het vervoersnetwerk. In totaal is er jaarlijks zo’n 35 miljoen euro mee gemoeid.

Mobility as a Service

Het netwerk wordt een van de zeven Mobility as a Service (MaaS)-pilots van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, regionale overheden en tal van marktpartijen. De pilot moet antwoord geven op de vraag of openbaar vervoer en doelgroepenvervoer vergaand gebundeld kan worden. En of dit het Drentse en Groninger platteland bereikbaar kan houden. Hier verdwijnen namelijk steeds meer OV-lijnen, terwijl het aantal mensen dat er afhankelijk van is, groeit – onder andere door de vergrijzing.

Om die integratie mogelijk te maken, moet Publiek Vervoer samenwerken met andere partijen, vertelt adviseur Jeroen van Neer. Hij denkt bijvoorbeeld aan Valys, het sociaal-recreatief vervoer voor mensen met een handicap. En aan Arriva, dat het treinvervoer in de regio verzorgt. Maar ook aan Qbuzz, dat verantwoordelijk is voor het busvervoer in de provincies. “Publiek Vervoer is de ruggengraat”, zegt hij. “En we kijken met andere vervoersbedrijven waar ze kunnen aansluiten om het geheel te versterken.” Hij vertelt dat ze ook nadenken lancering van een app of ander platform met reizigersinformatie.

Intensiever samenwerken

Publiek Vervoer verwacht dat de verschillende vervoersbedrijven steeds intensiever gaan samenwerken komende jaren. Waar dat kan zullen vervoerders ritten combineren, over de regiogrenzen heen rijden en – als ze toch die kant uit rijden – elkaars reizigers meenemen. Dat moet zorgen voor minder lege busjes en taxi’s.

Het was niet vanzelfsprekend voor de gemeenten om samen te werken, zegt Harald Bouman, voorzitter van het interimbestuur, in een toelichting. “Elke gemeente had haar eigen vervoerscontract afgesloten en heeft haar eigen beleid. Maar alle bestuurders zijn er van overtuigd dat we wel moeten samenwerken, omdat we voor de huidige reiziger het vervoer willen verbeteren.”

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuw vervoersnetwerk Publiek Vervoer moet uitgroeien tot MaaS-pilot - VerkeersNet

Nieuw vervoersnetwerk Publiek Vervoer moet uitgroeien tot MaaS-pilot

Harald Bouman (voorzitter interim bestuur) en Reina de Lange (secretaris Klankbordgroep) verrichten starthandeling. FOTO Publiek Vervoer

Vervoersnetwerk Publiek Vervoer Groningen Drenthe is deze week gestart. Onder het netwerk valt het wmo-vervoer, leerlingenvervoer, participatiewetvervoer, de hubtaxi, de buurtbus en het lokaal vervoer in de 35 gemeenten in de provincies. Belangrijk uitgangspunt is een betere afstemming tussen deze vervoersvormen en het reguliere openbaar vervoer. Het netwerk moet uitgroeien tot een van de zeven Mobility as a Service-pilots.

De eerste vervoerscontracten zijn maandag ingegaan, het leerlingenvervoer volgt in augustus. De contracten zijn, zo werd eind vorig jaar bekend, gegund aan Taxi Nuis, UVO, Connexxion, De Grooth en DVG met franchisenemers TCZ en Taxi Dorenbos. Ieder is voor een eigen gebied verantwoordelijk. Het gaat om de grootste aanbesteding in z’n soort, stelt het vervoersnetwerk. In totaal is er jaarlijks zo’n 35 miljoen euro mee gemoeid.

Mobility as a Service

Het netwerk wordt een van de zeven Mobility as a Service (MaaS)-pilots van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, regionale overheden en tal van marktpartijen. De pilot moet antwoord geven op de vraag of openbaar vervoer en doelgroepenvervoer vergaand gebundeld kan worden. En of dit het Drentse en Groninger platteland bereikbaar kan houden. Hier verdwijnen namelijk steeds meer OV-lijnen, terwijl het aantal mensen dat er afhankelijk van is, groeit – onder andere door de vergrijzing.

Om die integratie mogelijk te maken, moet Publiek Vervoer samenwerken met andere partijen, vertelt adviseur Jeroen van Neer. Hij denkt bijvoorbeeld aan Valys, het sociaal-recreatief vervoer voor mensen met een handicap. En aan Arriva, dat het treinvervoer in de regio verzorgt. Maar ook aan Qbuzz, dat verantwoordelijk is voor het busvervoer in de provincies. “Publiek Vervoer is de ruggengraat”, zegt hij. “En we kijken met andere vervoersbedrijven waar ze kunnen aansluiten om het geheel te versterken.” Hij vertelt dat ze ook nadenken lancering van een app of ander platform met reizigersinformatie.

Intensiever samenwerken

Publiek Vervoer verwacht dat de verschillende vervoersbedrijven steeds intensiever gaan samenwerken komende jaren. Waar dat kan zullen vervoerders ritten combineren, over de regiogrenzen heen rijden en – als ze toch die kant uit rijden – elkaars reizigers meenemen. Dat moet zorgen voor minder lege busjes en taxi’s.

Het was niet vanzelfsprekend voor de gemeenten om samen te werken, zegt Harald Bouman, voorzitter van het interimbestuur, in een toelichting. “Elke gemeente had haar eigen vervoerscontract afgesloten en heeft haar eigen beleid. Maar alle bestuurders zijn er van overtuigd dat we wel moeten samenwerken, omdat we voor de huidige reiziger het vervoer willen verbeteren.”

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.