‘Blockchain oplossing voor uitdagingen bij data delen binnen MaaS’

MaaS InTraffic Jillis

Een belangrijke vraag is hoe data-uitwisseling bij Mobility as a Service-projecten plaats gaat vinden. Hoe worden bijvoorbeeld privacy van reizigers en de commerciële belangen van de verschillende marktpartijen gewaarborgd? Blockchain kan veel van deze hordes helpen nemen, vertelde Jillis Mani, business consultant bij InTraffic, op het MaaS Congres.

Een centraal huishoudboekje, daar vergelijkt Mani de huidige manier van transactie-uitwisseling in het OV mee. Translink houdt van iedereen die met de OV-chipkaart reist, precies bij wie wanneer voor hoeveel reist met welke vervoerder.

Voor het organiseren van een MaaS-systeem is een dergelijk centraal huishoudboekje niet optimaal, stelt hij. Privacy en commerciële belangen waarborgen wordt namelijk “best wel een uitdaging”. Wie klant is bij de ene vervoerder of MaaS provider, wil vaak niet dat al zijn of haar gegevens ingezien worden door alle andere vervoerders in de keten.

Een andere horde zijn commerciële belangen: vervoerders willen niet alle – vaak concurrentiegevoelige – gegevens hoeven delen. En tot slot: MaaS moet een level playing field worden waar niet alleen de grote vervoerders, maar ook de kleinere deelfietsaanbieder kunnen meedoen.

Decentraal

Blockchain-technologie kan een aantal van deze uitdagingen oplossen, vertelt Mani. “De kern bij blockchain is dat je het ‘huishoudboekje’ met transactiegegevens niet centraal, maar decentraal organiseert. Al die boekjes zijn aan elkaar verbonden, dus wat bij de een verandert, verandert ook bij de ander. Dit maakt het praktisch onmogelijk om te rommelen in de database, dwingt deelnemende partijen om afspraken te maken over het formaat van data-uitwisseling en biedt een legio aan mogelijkheden om privacy te beschermen en commerciële belangen te waarborgen.”

Met deze technologie heb je namelijk maar heel weinig privacy- en concurrentiegevoelige data nodig, stelt Mani. “Je hebt alleen ‘uitgeklede data’ nodig – alleen de gegevens die nodig zijn om een MaaS-reis te maken. Gegevens als iemands woonplaats, bankgegevens of reisvoorkeuren hoeven niet gedeeld te worden en kunnen bij de vervoerder of MaaS-provider blijven.”

Veelbelovende manier

Deze technologie is niet ingewikkeld of iets van de verre toekomst, benadrukt Mani. “Cryptomunten werken er al mee, maar ook banken, verzekeraars en de logistieke sector zetten vol in op blockchain-technologie. Zij zien het als een veelbelovende manier om data-uitwisseling op een eerlijke manier te organiseren.” Hij stelt dat dat de mobiliteitsmarkt niet achter mag blijven.

InTraffic heeft de eerste stappen gezet en heeft een proef uitgevoerd. Onderzoekers keken onder andere wat nodig is om een systeem op te zetten en of het werkt. De resultaten zijn positief, vertelt Mani. Nu zijn hij en zijn collega’s bezig met een doorontwikkeling. “We zijn bezig met een toolbox waarmee we eenvoudig een blockchain-toepassing voor MaaS of andere mobiliteitsvraagstukken kunnen opzetten.”

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

'Blockchain oplossing voor uitdagingen bij data delen binnen MaaS' - VerkeersNet

‘Blockchain oplossing voor uitdagingen bij data delen binnen MaaS’

MaaS InTraffic Jillis

Een belangrijke vraag is hoe data-uitwisseling bij Mobility as a Service-projecten plaats gaat vinden. Hoe worden bijvoorbeeld privacy van reizigers en de commerciële belangen van de verschillende marktpartijen gewaarborgd? Blockchain kan veel van deze hordes helpen nemen, vertelde Jillis Mani, business consultant bij InTraffic, op het MaaS Congres.

Een centraal huishoudboekje, daar vergelijkt Mani de huidige manier van transactie-uitwisseling in het OV mee. Translink houdt van iedereen die met de OV-chipkaart reist, precies bij wie wanneer voor hoeveel reist met welke vervoerder.

Voor het organiseren van een MaaS-systeem is een dergelijk centraal huishoudboekje niet optimaal, stelt hij. Privacy en commerciële belangen waarborgen wordt namelijk “best wel een uitdaging”. Wie klant is bij de ene vervoerder of MaaS provider, wil vaak niet dat al zijn of haar gegevens ingezien worden door alle andere vervoerders in de keten.

Een andere horde zijn commerciële belangen: vervoerders willen niet alle – vaak concurrentiegevoelige – gegevens hoeven delen. En tot slot: MaaS moet een level playing field worden waar niet alleen de grote vervoerders, maar ook de kleinere deelfietsaanbieder kunnen meedoen.

Decentraal

Blockchain-technologie kan een aantal van deze uitdagingen oplossen, vertelt Mani. “De kern bij blockchain is dat je het ‘huishoudboekje’ met transactiegegevens niet centraal, maar decentraal organiseert. Al die boekjes zijn aan elkaar verbonden, dus wat bij de een verandert, verandert ook bij de ander. Dit maakt het praktisch onmogelijk om te rommelen in de database, dwingt deelnemende partijen om afspraken te maken over het formaat van data-uitwisseling en biedt een legio aan mogelijkheden om privacy te beschermen en commerciële belangen te waarborgen.”

Met deze technologie heb je namelijk maar heel weinig privacy- en concurrentiegevoelige data nodig, stelt Mani. “Je hebt alleen ‘uitgeklede data’ nodig – alleen de gegevens die nodig zijn om een MaaS-reis te maken. Gegevens als iemands woonplaats, bankgegevens of reisvoorkeuren hoeven niet gedeeld te worden en kunnen bij de vervoerder of MaaS-provider blijven.”

Veelbelovende manier

Deze technologie is niet ingewikkeld of iets van de verre toekomst, benadrukt Mani. “Cryptomunten werken er al mee, maar ook banken, verzekeraars en de logistieke sector zetten vol in op blockchain-technologie. Zij zien het als een veelbelovende manier om data-uitwisseling op een eerlijke manier te organiseren.” Hij stelt dat dat de mobiliteitsmarkt niet achter mag blijven.

InTraffic heeft de eerste stappen gezet en heeft een proef uitgevoerd. Onderzoekers keken onder andere wat nodig is om een systeem op te zetten en of het werkt. De resultaten zijn positief, vertelt Mani. Nu zijn hij en zijn collega’s bezig met een doorontwikkeling. “We zijn bezig met een toolbox waarmee we eenvoudig een blockchain-toepassing voor MaaS of andere mobiliteitsvraagstukken kunnen opzetten.”

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.