Proef met inchecken met telefoon stopt, ‘maar is geen mislukking’

De proef met OV-chip mobiel stopt halverwege juni, ongeveer een jaar na introductie. De techniek is niet geschikt om landelijk uit te rollen. Al in de eerste dagen liepen reizigers tegen verschillende technische problemen aan. Translink benadrukt dat er geen sprake is van een mislukking. Het bedrijf gaat verder met de ontwikkeling van nieuwe betaalwijzen in het OV.

Via OV-chip mobiel kunnen reizigers betalen via een app op hun mobiele telefoon. Zodoende hebben ze geen OV-chipkaart meer nodig. De dienst is ongeveer een jaar geleden geïntroduceerd. Maar in de dagen na de lancering kwamen veel klachten. Zo slaagden reizigers er niet in om de app te downloaden. En ook controleurs in de trein hadden moeite om het ‘kaartje’ te controleren.

Groot deel

Op dit moment zijn er circa 8000 mensen die er wel in slagen om te reizen via hun mobiele telefoon en daarvan is een groot deel heel tevreden. Maar het is niet voldoende om de proef door te zetten. “De techniek onder de motorkap is eigenlijk niet geschikt om grootschalig – dus in heel Nederland – uit te rollen”, zegt een woordvoerder van Translink. De deelnemers die nu met hun mobiel reizen krijgen 7,50 euro om weer een OV-chipkaart te kopen.

Voor de OV-sector blijft het belangrijk dat reizigers meer keuzes krijgen om te betalen in het openbaar vervoer. De coöperatie OV-bedrijven zet in op drie pijlers, namelijk betalen met de bankkaart, betalen met QR-codes en barcodes en dus betalen met de mobiele telefoon. Dit jaar wordt besloten of de sector het systeem achter de OV-chipkaart vervangt voor de EMV-techniek. Het stopzetten van deze proef heeft daarop geen effect.

Niet mislukt

Translink is niet van mening dat OV-chip mobiel is mislukt. Het ging tenslotte om een proef, benadrukt de woordvoerder. “Je moet het uitproberen met echte reizigers. Als je vooraf weet dat het een succes wordt, is het geen proef meer.” Hij benadrukt dat Translink nog steeds “vol vertrouwen” is over de mogelijkheden van betalen met de mobiele telefoon.

Reizigersorganisaties bekritiseren de proef en vinden het jammer dat hier al geld in is geïnvesteerd. Maar vorig jaar zomer liet demissionair staatssecretaris Sharon Dijksma nog weten dat ze van mening was dat OV-bedrijven de ruimte dienen te krijgen om het betaalsysteem in het openbaar vervoer te verbeteren. Dat betekent ook dat ze pilots moeten kunnen uitvoeren die in de praktijk niet direct het gewenste resultaat hebben. Uiteindelijk is dit nodig om het OV-chipkaartsysteem te verbeteren, meende zij.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals VerkeersNet.nl, SpoorPro.nl en TaxiPro.nl. Ook draagt ze bij aan Nederlands Vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.