IC direct-treinen met spoed verlengd voor extra capaciteit

NS verlengt met spoed alle Intercity direct-treinen van zes naar zeven rijtuigen. Dit komt bovenop de verlenging van de IC Brussel en de geplande uitbreiding van het aantal ritten van vier naar vijf per uur. Deze operatie wordt vanaf januari uitgevoerd. Het aantal reizigers op deze drukke lijn steeg afgelopen jaar met 25 procent, terwijl 10 procent werd verwacht.

Zodra de operatie is afgerond, rijden er per richting 33 tot 35 rijtuigen per uur op de snelle lijn tussen Amsterdam en Rotterdam (exclusief Thalys en Eurostar). Nu zijn dat 24 rijtuigen. De capaciteit groeit daarmee binnen een jaar met zo’n 35 procent. Dat maakt dit volgens de NS de snelstgroeiende spoorlijn van Nederland.

Het aantal reizigers op deze drukke lijn steeg afgelopen jaar met 25 procent, terwijl 10 procent werd verwacht. Om de hinder van spitsdrukte tegen te gaan, voerde NS recent al een tijdelijke korting buiten de spits in. Hoewel de spits hiermee minder druk wordt, biedt dat uiteindelijk onvoldoende soelaas.

Niet eenvoudig

De spoorvervoerder wil voorkomen dat de populaire lijn aan zijn succes ten onder gaat en gaat daarom over tot een spoedverlenging van alle IC direct-treinen. Hoewel het ook dan druk kan blijven in de spits, verwacht NS hiermee de grootste spitshinder te kunnen voorkomen.

Verlenging is overigens niet eenvoudig, zoals bij reguliere treinen. Ze rijden namelijk in een vaste samenstelling en moeten in de speciale onderhoudsplaats Watergraafsmeer ‘opgeknipt’ worden. Daarna kan er een treindeel tussengeplaatst worden. De eerder geplande verlenging van de IC Brussel wordt momenteel uitgevoerd.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VERKEERSNET.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.