20% reizigers blijft thuis als kleine buslijnen opgeheven worden

Zouden buslijnen langs stille plaatsen en op rustige tijden opgeheven worden, dan moet 20 procent van de reizigers thuis blijven. Bij reguliere buslijnen zou dat 10 procent zijn. Dat concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in nieuw onderzoek naar gebruikers van ‘smalle’ buslijnen.

Reizigers op rustige buslijnen verschillen op een groot aantal punten van de reizigers op drukke buslijnen, concludeert het KiM in het onderzoek ‘Busgebruikers door dik en dun’. 20 procent van die eerste groep geeft aan zónder de bus de verplaatsing niet langer te maken. Voor busgebruikers in de tweede groep is dat 10 procent. En er zijn meer verschillen, overwegend samenhangend met elkaar.

Circa driekwart van alle busgebruikers beschikt over een rijbewijs. Dat aandeel is lager bij busgebruikers in de dunste reizigersstromen en zij bezitten ook minder vaak een auto. Ongeveer één op de tien busgebruikers heeft een mobiliteitsbeperking. Dat aandeel is twee keer zo groot onder busgebruikers in de dunste reizigersstromen. Het opleidingsniveau en inkomensniveau van de busgebruikers in dunne reizigersstromen is lager in vergelijking met andere busgebruikers.

Onder druk

Inzicht in wie en waarom de dunne buslijnen gebruiken was er nog niet, vandaar dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het KiM opdracht gaf tot het onderzoek. Dit inzicht is belangrijk omdat het aanbod van openbaar busvervoer hier onder druk staat. De demografische prognoses maken de vooruitzichten er vaak ook niet beter op en de mogelijkheden om kosten te besparen zijn bovendien beperkt. Veel beleidsmakers zoeken naar alternatieve invullingen voor het vervoer in deze haarvaten van het ov, bijvoorbeeld zelfrijdende karretjes.

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.