ProRail: grenzen van spoorsysteem zijn bereikt

IC Direct. FOTO NS

ProRail loopt tegen de grenzen aan van het spoorsysteem. Dat meldt de spoorbeheerder bij de bekendmaking van de capaciteitsverdeling voor de dienstregeling van 2019. De meer dan 7.300 kilometer spoor is nagenoeg vol en er is nauwelijks ruimte om meer aan te leggen. ProRail zet daarom in op innovaties als een slimme planningtool.

Meer dan 2.2 miljoen reizigerstreinen gaan er volgend jaar rijden, verwacht ProRail. Bij elkaar maken die naar verwachting een recordaantal van ruim 165 miljoen treinkilometers. Dat waren er in 2004 ‘nog maar’ 129 miljoen. Tot 2030 verwacht ProRail nog een groei in treinreizigers van 45 procent.

Weinig zin

De spoorbeheerder ziet dat de grenzen van het spoorsysteem bereikt worden. “De meer dan 7.300 kilometer aan spoor is nagenoeg vol”, stelt de organisatie in een verklaring. “Spoor bijleggen heeft weinig zin. Daar is ook simpelweg nauwelijks ruimte voor.”

Innovaties moeten volgens ProRail helpen om de bestaande ruimte beter te benutten. De spoorbeheerder wijst op het project Redesign of the International Timetabling Process (TTR). Dat is een initiatief van de Europese partijen RailNetEurope en Forum Train Europe om het inplannen van goederen- en passagierstreinen binnen Europa te harmoniseren. “Hierdoor kunnen treinen vaker ‘adhoc’ rijden, zonder dat hier omslachtige wijzigingen in de dienstregeling voor moeten worden uitgevoerd”, staat in de verklaring.

Tienden

Een andere innovatie is het plannen van de dienstregeling in tienden van minuten. Nu gebeurt dat nog in afgeronde minuten. ProRail wil dit vanaf 2020 gaan doen.

ProRail gaat tenslotte het opstellen van treinen als dienst aanbieden. Volgens de spoorbeheerder is er namelijk op meerdere plekken in Nederland een tekort aan opstelcapaciteit. De behoefte aan opstelplekken zal volgend jaar alleen maar groter worden, omdat er meer treinen gaan rijden. ProRail-directeur Pier Eringa zei tijdens de presentatie van de jaarcijfers van 2017 in mei dat ProRail 500 extra opstelsporen wil aanleggen.

Auteur: Jan Pieter Rottier

1 reactie op “ProRail: grenzen van spoorsysteem zijn bereikt”

Pat Rick|22.08.18|14:53

Prorail kijkt te veel naar de randstad. Daar is bijbouwen is ontzettend duur. En daar investeren staat toe dat nog meer mensen gaan wonen, vergroot de druk op het ruimtegebruik, waardoor een zelfversterkend effect ontstaat en kosten exploderen. Daarbuiten is nog genoeg ruimte waar groei gerealiseerd kan worden door nieuw spoor. Vallei-lijn, Maaslijn, Groningen-Leeuwarden, Den Helder kunnen uitgebouwd worden. Nieuw te bouwen: Emmen-Musselkanaal en Lelystad- Meppel of L’stad-Drachten-Groningen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ProRail: grenzen van spoorsysteem zijn bereikt - VerkeersNet

ProRail: grenzen van spoorsysteem zijn bereikt

IC Direct. FOTO NS

ProRail loopt tegen de grenzen aan van het spoorsysteem. Dat meldt de spoorbeheerder bij de bekendmaking van de capaciteitsverdeling voor de dienstregeling van 2019. De meer dan 7.300 kilometer spoor is nagenoeg vol en er is nauwelijks ruimte om meer aan te leggen. ProRail zet daarom in op innovaties als een slimme planningtool.

Meer dan 2.2 miljoen reizigerstreinen gaan er volgend jaar rijden, verwacht ProRail. Bij elkaar maken die naar verwachting een recordaantal van ruim 165 miljoen treinkilometers. Dat waren er in 2004 ‘nog maar’ 129 miljoen. Tot 2030 verwacht ProRail nog een groei in treinreizigers van 45 procent.

Weinig zin

De spoorbeheerder ziet dat de grenzen van het spoorsysteem bereikt worden. “De meer dan 7.300 kilometer aan spoor is nagenoeg vol”, stelt de organisatie in een verklaring. “Spoor bijleggen heeft weinig zin. Daar is ook simpelweg nauwelijks ruimte voor.”

Innovaties moeten volgens ProRail helpen om de bestaande ruimte beter te benutten. De spoorbeheerder wijst op het project Redesign of the International Timetabling Process (TTR). Dat is een initiatief van de Europese partijen RailNetEurope en Forum Train Europe om het inplannen van goederen- en passagierstreinen binnen Europa te harmoniseren. “Hierdoor kunnen treinen vaker ‘adhoc’ rijden, zonder dat hier omslachtige wijzigingen in de dienstregeling voor moeten worden uitgevoerd”, staat in de verklaring.

Tienden

Een andere innovatie is het plannen van de dienstregeling in tienden van minuten. Nu gebeurt dat nog in afgeronde minuten. ProRail wil dit vanaf 2020 gaan doen.

ProRail gaat tenslotte het opstellen van treinen als dienst aanbieden. Volgens de spoorbeheerder is er namelijk op meerdere plekken in Nederland een tekort aan opstelcapaciteit. De behoefte aan opstelplekken zal volgend jaar alleen maar groter worden, omdat er meer treinen gaan rijden. ProRail-directeur Pier Eringa zei tijdens de presentatie van de jaarcijfers van 2017 in mei dat ProRail 500 extra opstelsporen wil aanleggen.

Auteur: Jan Pieter Rottier

1 reactie op “ProRail: grenzen van spoorsysteem zijn bereikt”

Pat Rick|22.08.18|14:53

Prorail kijkt te veel naar de randstad. Daar is bijbouwen is ontzettend duur. En daar investeren staat toe dat nog meer mensen gaan wonen, vergroot de druk op het ruimtegebruik, waardoor een zelfversterkend effect ontstaat en kosten exploderen. Daarbuiten is nog genoeg ruimte waar groei gerealiseerd kan worden door nieuw spoor. Vallei-lijn, Maaslijn, Groningen-Leeuwarden, Den Helder kunnen uitgebouwd worden. Nieuw te bouwen: Emmen-Musselkanaal en Lelystad- Meppel of L’stad-Drachten-Groningen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.