Test met snelle trein tussen Groningen en Randstad smaakt naar meer

De NS test in de nacht van vrijdag op zaterdag een snellere intercity tussen Groningen, Zwolle en Den Haag. De testrit slaat onderweg de stations Assen, Lelystad Centrum en Leiden Centraal over. Ook rijdt de trein met 160 kilometer per uur met een hogere snelheid over de Hanzelijn. Daar wordt nu 140 kilometer per uur gereden. Met deze aanpassingen is de trein een kwartier korter onderweg. Op Den Haag Centraal keert de trein en om op hoge snelheid weer naar Groningen te rijden.

Met de test wil de NS bekijken welke aanpassingen nodig zijn aan onder meer treintechniek, infrastructuur en dienstregeling om intercity’s sneller te maken. Het testtraject tussen Groningen en Den Haag dient als voorbeeld voor meer snelle treinen. Het doel is om binnen enkele jaren snellere treinen in te zetten tussen Groningen en de Randstad. Bij de testrit, die om 00.02 begint, zijn ook Roger van Boxtel, de president-directeur van de NS, en Pier Eringa, de topman van ProRail, aanwezig.

Versnelling

De testrit is een startmoment, in lijn met de bestaande afspraken in het BO MIRT (2018) en vertrekpunten van het Toekomstbeeld OV (2016), om samen met het Rijk, ProRail en NS de maatregelen om tot versnelling te komen in beeld te brengen.

In het Algemeen Dagblad zei ProRail-topman Pier Eringa vrijdag dat het kabinet meer oog moet hebben voor het spoor in de provincie. De treinverbinding tussen de Randstad en steden als Enschede, Groningen, Middelburg en Maastricht moet een half uur sneller worden, bepleitte hij. In de politieke discussie gaat het volgens hem nu nog vooral over extra treinen in de Randstad en spoorboekloos rijden. Frequentie is voor het zuiden, noorden en oosten echter veel minder van belang. Daar zou men liever een snelle verbinding met het westen hebben, weet hij.

Hele operatie

Nu nog is de maximale snelheid op het gewone spoor 140 kilometer per uur, maar als treinen met 200 tot 250 kilometer per uur zouden kunnen rijden en stops worden geschrapt, kan de reistijd op trajecten als Amsterdam-Middelburg of Groningen-Rotterdam soms wel een half uur korter worden. Daarvoor moet het gewone spoor echter wel op de schop en die hele operatie kan al gauw enkele miljarden euro’s kosten. Dat bedrag kan volgens Eringa over tien tot vijftien jaar worden uitgesmeerd.

Zestien partijen bestaande uit overheden, werkgevers en consumentenorganisaties grijpen het testmoment vrijdagavond aan om hun ambities kenbaar te maken. Ze pleiten ervoor om de verbinding over bestaand spoor tussen de Randstad en Noord- en Oost-Nederland voor 2030 met 30 minuten te versnellen.Het eerste kwartier tijdwinst kan volgens hen met name gehaald worden door met een hogere snelheid over de Hanzelijn te rijden. Door compenserende maatregelen profiteren ook de tussenliggende stations.

UPDATE:

De proefrit van de snellere intercity tussen Groningen en Den Haag is zonder problemen verlopen. De trein behaalde op de Hanzelijn tussen Zwolle en Almere en snelheid van meer dan 160 kilometer per uur en sloeg op het hele traject de stations Assen, Lelystad Centrum en Leiden Centraal over. Op die manier werd een kwartier tijdswinst behaald. De trein vertrok om 00.02 uur uit Groningen en kwam zoals gepland om 02.23 uur aan op station Den Haag Centraal. De snelle IC vertrok niet lang na aankomst weer voor de terugreis naar Groningen.

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: ANP

1 reactie op “Test met snelle trein tussen Groningen en Randstad smaakt naar meer”

Christian Wartena|01.02.19|15:04

Vooral zou er ook geinvesteerd moeten worden in de verbindingen tussen de steden buiten de Randstad: Snellere intercity Zwolle-Roosendaal, spoorverdubbeling op de IJssellijn (na 1945 nog steeds niet geheel hersteld), intecitys tussen Enschede en Arnhem en Arnhem en Maastricht.

Als reizigers uit Noord- en Oostnederland naar Brabant en Limburg niet meer via de Randstad hoeven te reizen, levert dat zelfs iets op voor de Randstad!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Test met snelle trein tussen Groningen en Randstad smaakt naar meer - VerkeersNet

Test met snelle trein tussen Groningen en Randstad smaakt naar meer

De NS test in de nacht van vrijdag op zaterdag een snellere intercity tussen Groningen, Zwolle en Den Haag. De testrit slaat onderweg de stations Assen, Lelystad Centrum en Leiden Centraal over. Ook rijdt de trein met 160 kilometer per uur met een hogere snelheid over de Hanzelijn. Daar wordt nu 140 kilometer per uur gereden. Met deze aanpassingen is de trein een kwartier korter onderweg. Op Den Haag Centraal keert de trein en om op hoge snelheid weer naar Groningen te rijden.

Met de test wil de NS bekijken welke aanpassingen nodig zijn aan onder meer treintechniek, infrastructuur en dienstregeling om intercity’s sneller te maken. Het testtraject tussen Groningen en Den Haag dient als voorbeeld voor meer snelle treinen. Het doel is om binnen enkele jaren snellere treinen in te zetten tussen Groningen en de Randstad. Bij de testrit, die om 00.02 begint, zijn ook Roger van Boxtel, de president-directeur van de NS, en Pier Eringa, de topman van ProRail, aanwezig.

Versnelling

De testrit is een startmoment, in lijn met de bestaande afspraken in het BO MIRT (2018) en vertrekpunten van het Toekomstbeeld OV (2016), om samen met het Rijk, ProRail en NS de maatregelen om tot versnelling te komen in beeld te brengen.

In het Algemeen Dagblad zei ProRail-topman Pier Eringa vrijdag dat het kabinet meer oog moet hebben voor het spoor in de provincie. De treinverbinding tussen de Randstad en steden als Enschede, Groningen, Middelburg en Maastricht moet een half uur sneller worden, bepleitte hij. In de politieke discussie gaat het volgens hem nu nog vooral over extra treinen in de Randstad en spoorboekloos rijden. Frequentie is voor het zuiden, noorden en oosten echter veel minder van belang. Daar zou men liever een snelle verbinding met het westen hebben, weet hij.

Hele operatie

Nu nog is de maximale snelheid op het gewone spoor 140 kilometer per uur, maar als treinen met 200 tot 250 kilometer per uur zouden kunnen rijden en stops worden geschrapt, kan de reistijd op trajecten als Amsterdam-Middelburg of Groningen-Rotterdam soms wel een half uur korter worden. Daarvoor moet het gewone spoor echter wel op de schop en die hele operatie kan al gauw enkele miljarden euro’s kosten. Dat bedrag kan volgens Eringa over tien tot vijftien jaar worden uitgesmeerd.

Zestien partijen bestaande uit overheden, werkgevers en consumentenorganisaties grijpen het testmoment vrijdagavond aan om hun ambities kenbaar te maken. Ze pleiten ervoor om de verbinding over bestaand spoor tussen de Randstad en Noord- en Oost-Nederland voor 2030 met 30 minuten te versnellen.Het eerste kwartier tijdwinst kan volgens hen met name gehaald worden door met een hogere snelheid over de Hanzelijn te rijden. Door compenserende maatregelen profiteren ook de tussenliggende stations.

UPDATE:

De proefrit van de snellere intercity tussen Groningen en Den Haag is zonder problemen verlopen. De trein behaalde op de Hanzelijn tussen Zwolle en Almere en snelheid van meer dan 160 kilometer per uur en sloeg op het hele traject de stations Assen, Lelystad Centrum en Leiden Centraal over. Op die manier werd een kwartier tijdswinst behaald. De trein vertrok om 00.02 uur uit Groningen en kwam zoals gepland om 02.23 uur aan op station Den Haag Centraal. De snelle IC vertrok niet lang na aankomst weer voor de terugreis naar Groningen.

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: ANP

1 reactie op “Test met snelle trein tussen Groningen en Randstad smaakt naar meer”

Christian Wartena|01.02.19|15:04

Vooral zou er ook geinvesteerd moeten worden in de verbindingen tussen de steden buiten de Randstad: Snellere intercity Zwolle-Roosendaal, spoorverdubbeling op de IJssellijn (na 1945 nog steeds niet geheel hersteld), intecitys tussen Enschede en Arnhem en Arnhem en Maastricht.

Als reizigers uit Noord- en Oostnederland naar Brabant en Limburg niet meer via de Randstad hoeven te reizen, levert dat zelfs iets op voor de Randstad!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.