Een U-OV-bus in Houten. FOTO Provincie Utrecht

Flexibele busdienst krijgt navolging in Houten

Ook U-OV lanceert een flexibele openbaarvervoerservice: U-Flex. In Helmond en de regio Arnhem-Nijmegen is dit al gemeengoed. De nieuwe dienst van vervoerder Qbuzz gaat vanaf eind maart rijden op het Eiland van Schalkwijk in de gemeente Houten. Een bus rijdt straks niet meer één keer per uur een vaste route, maar rijdt alleen waar en wanneer hij nodig is.

Het vervoer gaat van halte naar halte, volgens de snelst mogelijke route. Wanneer meerdere reizigers tegelijk dezelfde kant op gaan, reizen zij samen in één voertuig. U-Flex kan geboekt worden via een app. Voor reizigers zonder smartphone is het mogelijk om ook telefonisch reserveringen te doen.

Reizigers moeten minimaal 30 minuten voor het gewenste vertrek reserveren. Uiterlijk 20 minuten voor vertrek krijgen ze een berichtje met de definitieve vertrek- en aankomsttijd. In de app kunnen reizigers ook aangeven of ze met een rolstoel rijden. U-OV zorgt dan voor een rolstoeltoegankelijk voertuig.

Geen bezuiniging

U-flex betreft een pilot van U-OV, gefinancierd door Provincie Utrecht. Gemeente Houten staat ook achter het plan. Door het openbaar vervoer flexibel aan te bieden willen de partijen meer reismogelijkheden bieden en tegelijkertijd een passend aanbod bieden voor het beperkte aantal reizigers. Met Uflex wordt het hele Eiland van Schalkwijk bediend. Zo krijgen bijvoorbeeld de kernen Tull en ’t Waal en Molenbuurt haltes. Nu komt daar helemaal geen bus.

Op het Eiland van Schalkwijk rijdt nu een 8-persoonsbus volgens een vaste dienstregeling slechts één rit per uur. Die gaat verdwijnen. U-OV en Provincie Utrecht benadrukken dat U-flex geen bezuiniging betreft. Hetzelfde exploitatiebudget als nu voor de 8-persoonsbus blijft beschikbaar, naast een investering in de nieuwe software.

Vaste prik

De pilot zal vanaf de start circa 2 jaar lopen en wordt geëvalueerd op onder andere exploitatiekosten, technisch functioneren en reizigerstevredenheid. Bij een geslaagde pilot worden mogelijk meer reguliere, maar laag bezette, buslijnen omgezet in flexibel openbaar vervoer. Na de start kunnen doorlopend verdere verbeteringen worden doorgevoerd. Hiertoe wil U-OV een panel van gebruikers oprichten.

Elders is zo’n flex-dienst al vaste prik. Vervoerder Hermes begon eind 2016 met Breng flex in de regio Arnhem-Nijmegen. Een jaar later startte de onderneming in Helmond met Bravo flex.

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.