65 miljoen voor horecagelegenheden en toiletten op 200 stations

NS heeft circa 200 stations op het oog voor een upgrade. De vervoerder verbetert hier het verblijf onder het mom van de pijlers lekkere koffie, beschut wachten, een schoon toilet en een watertappunt. NS reserveert hiervoor de komende vijf jaar 65 miljoen euro. Afgelopen jaren zijn al verschillende grote stations verbouwd, onder meer Rotterdam Centraal, Breda, Arnhem Centraal en Utrecht Centraal.

Belangrijk onderdeel van de verbetering is de komst van een zogenoemde Stationshuiskamer. Dat is een plek waar reizigers even rustig kunnen zitten, met voorzieningen als Wifi, actuele reisinformatie en de mogelijkheid om iets te eten of drinken. Afgelopen jaar opende NS zo’n ruimte op de stations Heerhugowaard, Alphen aan den Rijn, Den Helder, Assen en Goes. Op deze vijf stations was voorheen een Kiosk gevestigd. De oud-medewerkers zijn nu gastvrouwen en gastheren van de Stationshuiskamer en zijn een aanspreekpunt voor de reiziger.

Toilet

Dit jaar opent NS op negen kleine stations een nieuwe Stationshuiskamer, waarmee het totaal aantal op 25 komt. Het gaat hierbij onder meer om de stations Emmen, Tiel en Boxtel. In 2021 wil de vervoerder in totaal 35 Stationshuiskamer geopend hebben, waaronder in Bergen op Zoom en Beverwijk. Op andere stations waar nog geen voorzieningen zijn, bekijkt het spoorbedrijf de mogelijkheden om een Kiosk te openen of om samen met lokale ondernemers en partners een comfortabele wachtruimte met koffie te realiseren.

Tekst gaat verder onder de foto

NS pakt tal van stations door het land aan. FOTO NS

Een toegankelijk en schoon stationstoilet is belangrijk voor de reiservaring van onze reizigers. Binnen drie jaar wil NS samen met ProRail op 92 kleine stations een vernieuwd toilet realiseren, waar reizigers contactloos kunnen betalen. Hiermee komt 90 procent van de reizigers langs een modern, schoon en toegankelijke stationstoilet, aldus de NS. Vorig jaar maakte het spoorbedrijf bekend dat er op 222 stations een watertappunt komt. Hier kunnen reizigers zelf hun waterfles vullen.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.