Test zelfrijdende trein van start in Groningen

De provincie Groningen, ProRail, Arriva Nederland en Stadler voeren sinds deze week proeven uit met Automatic Train Operation (ATO). De nieuwe, zelfrijdende techniek wordt voor het eerst met een passagierstrein op het Nederlandse spoor getest. Dat gebeurt op het traject tussen de stad Groningen en Zuidhorn.

Volgens de betrokken partijen is de start van het experiment een historisch moment voor de spoorsector en één van de innovaties die een oplossing kan bieden voor het toekomstig mobiliteitsprobleem in Nederland. ATO ondersteunt de machinist om de trein preciezer te laten rijden en stoppen. Dit systeem functioneert voor de machinist als een automatische piloot, Grade of Automation level 2 (GoA2). Hierbij neemt de trein bepaalde rijtaken over van de machinist, maar de machinist is wel in de cabine aanwezig en houdt toezicht.

Tweede test

De proef in Groningen is het vervolg op een soortgelijke test op de Betuweroute in december 2018. Toen deden spoorgoederenvervoerder Rotterdam Rail Feeding, ProRail en Alstom een testrit met een zelfrijdende locomotief. In Groningen wordt voor de eerste keer beproefd met een personentrein. Een ander belangrijk verschil is dat de Betuweroute is beveiligd met het nieuwe Europese spoorbeveiligingssysteem ERTMS. De treinen die rijden op het traject Groningen Zuidhorn zijn uitgerust met het huidige nationale beveiligingssysteem ATB NG (Automatische Treinbeïnvloeding, Nieuwe Generatie).

Meer weten over dit onderwerp? Tijdens RailTech Europe, van 26 tot en met 28 maart in de Jaarbeurshallen in Utrecht, is volop aandacht voor zelfrijdende treinen. Volg hier bijvoorbeeld de gratis workshops:

  • ATO op de Betuweroute
  • Autonomous train, a suite of new opportunities
  • De trein van de toekomst

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is adjunct-hoofdredacteur van de ProMedia-vakbladen en is redacteur bij de titel SpoorPro.nl

1 reactie op “Test zelfrijdende trein van start in Groningen”

Pat Rick|13.03.19|14:57

Dit kan er voor zorgen dat de operationele kosten dalen. Hierdoor kan er meer gereden worden en helpen dat ook dat de Nedersaksenlijn Stadskanaal – Emmen gerealiseerd kan worden.

Ook kan het helpen dat de lijnen in Zeeland vaker bereden kunnen worden. En ook de Betuwelijn (niet te verwarren met de Betuweroute)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.